Brooklyn
Feargal Agard
Feargal Agard

Brooklyn gaat over de jonge Ierse dame Eilis die in de jaren 50 van het Ierse platteland naar het drukke Brooklyn, New York verhuist om een betere toekomst op te bouwen. Ondanks de heimwee raakt ze verliefd, maar na verloop van tijd krijgt ze ook slecht nieuws te verwerken. Een prachtig volwassenwordingsverhaal over het maken ven keuzes. Een boeiende, spannende, intieme, eigenzinnige en aandoenlijke film.

Brooklyn (2015) speelt zich af in de jaren 50′ en vertelt het verhaal van Eilis Lacey (Saoirse Ronan), een jonge Ierse dame die geen toekomst ziet in Enniscorthy, een dorp in het zuidoosten van Ierland. In de weekenden werkt ze in het winkeltje van Miss Kelly (Bríd Brennan), een verbitterde oudere vrouw. Eilis’ oudere zus Rose Lacey (Fiona Glascott) werkt als boekhouder bij een welgesteld bedrijfje en zorgt op die manier voor hun moeder Mary Lacey (Jane Brennan). Ondanks alle uitzichtloosheid heeft Rose ervoor gezorgd dat Eilis kan verhuizen naar Brooklyn, New York in de Verenigde Staten om daar te wonen, te werken en een boekhoudstudie te volgen. Op naar een betere toekomst dus. Tijdens haar reis heeft ze te maken met zeeziekte en voedselvergiftiging en, als dat niet al erg genoeg was, wordt ze ook nog buitengesloten door de buren van het toilet. Gelukkig heeft ze een ervaren en intelligente kamergenote die haar helpt en adviseert hoe ze zich moet gedragen om snel door de douane heen te komen. Eenmaal in Brooklyn heeft ze veel last van heimwee. Ze weet zich niet makkelijk aan te passen en dat is te merken bij haar werk in het warenhuis. Op aanraden van haar kamergenoten besluit ze mee te gaan naar een danszaal om wat afleiding te zoeken. Al heel snel komt ze een leuke jongen tegen, de Amerikaans-Italiaanse Anthony “Tony” Fiorello (Emory Cohen). Terwijl ze zo nu en dan met Tony op afspraakjes gaat, correspondeert ze geregeld met haar zus Rose. Tot er op een dag slecht nieuws aankomt vanuit Ierland. Wat zal het slechte nieuws inhouden? Zal het haar prille liefdesrelatie met Tony in de weg staan? En zullen al haar dromen als nog uitkomen?

Brooklyn (2015) is een historisch drama gebaseerd op het gelijknamige boek van Colm Tóibín. De film is geregisseerd door John Crowley en geschreven door Nick Hornby. De protagonist van het verhaal, Eilis, wordt gespeeld door Amerikaans-Ierse Saoirse Ronan, die op haar 21-jarige leeftijd al twee Academy Award-nominaties op haar naam heeft staan. Brooklyn is een verhaal van volwassenwording; het centrale thema gaat over een hoofdpersoon die in een bepaalde periode van haar leven (meestal in de tienerjaren of net daarna) zelfstandig moet worden en levensveranderende beslissingen moet nemen. Een belangrijke beslissing is bijvoorbeeld het moeten achterlaten van haar familie in Ierland. Tijdens zo’n verhaal zijn er altijd verschillende mentors. Zoals de ervaren Ierse dame aan boord van het schip, die haar advies geeft over de douane en het leven in Brooklyn. Maar zo zijn er ook haar kamergenoten, collega’s en de priester die wijze adviezen geven. In de film komen er verschillende bekende en onbekende acteurs voor. Natuurlijk Saoirse Ronan (Lost River, The Grand Budapest Hotel), maar ook Emory Cohen (The Gambler), Domhnall Gleeson (Ex Machina), Jim Broadbent (Paddington), Julie Walters (One Chance), Bríd Brennan (Shadow Dancer), Fiona Glascott (The Duel), Jessica Paré (Standby), Eileen O’Higgins (Enid), Jenn Murray (Angel), Emily Bett Rickards (Cowgirls ‘N Angels 2: Dakota’s Summer), Eve Macklin (Nothing Special), Nora-Jane Noone (Deception), Michael Zegen (Frances Ha), Paulino Nunes (The Calling), James DiGiacomo, Christian de la Cortina (Gibraltar), Ellen David (Goon) en Eva Birthistle (Noble).

Eilis is heel geloofwaardig uitgebeeld door Saoirse Ronan. De accenten, de woorden en de gedragingen zijn fascinerend geportretteerd en inderdaad van die tijd. Haar karakter is diepgaand; ze kan vele kanten laten zien. Hoewel ze een rustig en zacht meisje is emancipeert ze heel snel, na een tijdje is ze een welbespraakte dame die haar meningen deelt. Op een gegeven moment trekt ze je diep in het verhaal mee, waardoor je alle momenten samen met haar beleeft. Het is net alsof je het verdriet en de verliefdheid kan voelen, zo spat het van het scherm. De natuurlijkheid van Ronans acteerwerk zorgt ervoor dat je heel wat herkenbare momenten hebt. Er doen zich genoeg situaties voor die we in het dagelijks leven ook meemaken of hebben meegemaakt. Hierdoor komt de film realistisch over. Dit geldt ook voor het acteerwerk van de overige castleden. Het is net alsof je gedurende film in de jaren 50′ leeft. Ook al voelt het soms alsof het verder de tijd in terug gaat, een beetje een Titanic-gevoel. maar dat kan ook zijn omdat deze film een wat accurater beeld toont van de tijden en gebieden waar de film zich in afspeelt.

De cinematografie in Brooklyn is pittoresk en klassiek, maar ook realistisch. Er zijn weinig tot geen sets gebruikt maar echte, vaak te herkennen, locaties in New York. Het is duidelijk dat de regisseur een jong liefdesgevoel wilde incorporeren. Wat ook passend is gezien het volwassenwordingsthema en liefdesverhaal in de film. De warme kleuren in romantische scènes helpen het liefdesgevoel over te brengen. In de beelden aan het begin van de film had je sombere kleuren, met af en toe zonneschijn. Dit vertaalt het gevoel van uitzichtloosheid maar ook dat er een schrijntje hoop is. De landschappen, de steden en mise-en-scène zijn op prachtige wijze ingevuld en vertoond. De stoerheid van het drukke Brooklyn, met de grote wolkenkrabbers van Manhattan op de achtergrond, komen geheel tot hun recht. De kledij die de personages dragen zijn hip op een eigentijdse manier. We zien Eilis ook veranderen in een goedgeklede ‘all American girl’. Alom is het precies het soort film dat bij sommige mensen een beetje nostalgie kan opbrengen.

Als je zin hebt in een meeslepend en mooi verhaal is deze film zeker aan te raden. Intiem, intrigerend, krachtig, innovatief en spannend zijn de woorden die deze film beschrijven. De meeste mensen zullen zich kunnen vinden in deze mooie, warme en aandoenlijke film. We kennen allemaal wel een soortgelijke situatie. En we genieten allemaal wel van dit soort romantiek. Laat jezelf door het verhaal meegesleept worden en geniet van dit eigenzinnige en spannende avontuur van Eilis.