Plants vs Zombies Garden Warfare 2
Dennis de Caes
Dennis de Caes

PopCap Games weet met Plants vs Zombies Garden Warfare 2 een vermakelijke game neer te zetten. Er zijn maar liefst 110 verschillende characters vrij te spelen en PopCap luistert goed naar de community, met als resultaat dat het singleplayer-gedeelte in deze game goed uitgebreid is. Een minpunt is het merkbare balansverschil tussen de characters, waardoor vrijwel iedereen tijdens multiplayer voor hetzelfde personage kiest.

PopCap Games bracht eind 2014 Plants vs. Zombies: Garden Warfare uit en hoewel de game niet echt boven alle andere games uitstak, wisten ze toch een leuke game neer te zetten. Nu is het tijd voor Plants vs Zombies: Garden Warfare 2. Hierbij zien we alle bekende personages van de serie terug verwerkt in een shooter, zo zijn de bekende zombies en planten terug te vinden in de game en blijft het concept hetzelfde: de planten tegen de zombies. Als de game is opgestart begin je als zonnebloem, na een korte uitleg kom je terecht in je thuisbasis. (Deze thuisbasis is voor de planten een tuin en voor de zombies een begraafplaats.) In beide plekken tref je ruimte waar je je personage aan kan passen, je voortgang bij kan houden en er zijn diverse portalen waarmee je naar bepaalde singleplayer- en multiplayer-missies kunt teleporteren.

PvsZGW2 homebase

De spelers van Plants vs Zombies: Garden Warfare waren al tevreden over de opties voor multiplayer. Over die voor de singeplayer waren ze minder tevreden: er was te weinig content voor de mensen die de game liever singleplayer zouden spelen. PopCap heeft hier naar geluisterd en heeft het singleplayer-gedeelte goed uitgebreid. De singleplayer-omgeving speelt zich wel online af, maar men heeft de mogelijkheid om deze af te sluiten voor andere. Tijdens de verhaallijn zul je merken dat het veelal gaat om het vernietigen van je tegenstander, lekker rechttoe rechtaan. Daarnaast heb je de mogelijkheid om missies op te pakken. In deze missies krijg je de opdracht om een bijvoorbeeld een specifieke vijand te verslaan of om vijanden te verslaan door het gebruiken van een specifieke aanval. Door missies te spelen speel je munten vrij, met deze munten kun je nieuwe items of nieuwe characters vrijspelen. Aangezien dit ook al in het eerste deel zat, is dit niet per se vernieuwend. Het vrijspelen van nieuwe characters heeft wel een groot voordeel, zo heeft elke character een eigen speelstijl, wat voor bepaalde missies van verschillende types bevorderlijk is. In het totaal zijn er 110 characters vrij te spelen, met daarnaast nog enkele variaties. Mocht je het origineel al gespeeld hebben en hierin een aantal personages vrijgespeeld hebben, zul je deze vanaf het begin al kunnen gebruiken. Je dient ze wel allemaal apart te levelen, want met het levelen speel je upgrades vrij. Momenteel ligt de level-cap op 50, een flinke uitdaging dus om alle 110 op dit level te krijgen.

PvsZ Qoestbord

Multiplayer kent voor de beginners een speciale modus, in deze modus kun je alleen maar standaardpersonages gebruiken. Het nadeel is dus bijvoorbeeld dat je niet meteen de extra characters uit het vorige deel kunt gebruiken. Ook kent deze modus alleen maar de team deathmatch-variant. In de normale modi zul je wel de mogelijkheid hebben om verschillende varianten te spelen. Dit zijn de bekende varianten die je in de meeste online shooters terug vind. Momenteel is er tijdens de multiplayer een balansverschil, waardoor sommige characters net iets sterker zijn. PopCap heeft al aangegeven dat bij de eerstvolgende patch met een aantal wijzingen de balans tussen de verschillende personages verbeterd zou moeten worden. In vergelijking met Garden Warfare 1 is het multiplayer-gedeelte nagenoeg hetzelfde gebleven, zo kan je nog steeds planten potten, beschik je nog steeds over drie speciale aanvallen en verdien je daarnaast nog steeds muntjes met het vernietigen van de vijand en het voltooien van missies. Beide games zijn alleen in third-person te spelen en maken gebruik van de Frost engine. Het multiplayer-gedeelte speelt vlekkeloos.

PopCap heeft met Plants vs Zombies: Garden Warfare 2 goed geluisterd naar de community wat betreft de singleplayer modus, buiten de veranderingen betreft de afwerking van de game is het multiplayer-gedeelte redelijk het zelfde gebleven.