Trackmania Turbo
Quentin Beglinger
Quentin Beglinger
Gameredacteur

Trackmania Turbo biedt de racer veel uitdagende banen en omgevingen. Eén van de voordelen van deze game is dat je het gewoon even tussendoor kunt spelen. De gameplay is veelzijdig en vooral ook erg leuk met een aantal vrienden erbij. Bovendien ziet Trackmania Turbo er grafisch ook nog eens goed uit en de opzwepende muziek weet je helemaal in het spel te sleuren. Een zeer fijne racegame om een aantal uren mee zoet te zijn.

Op 24 maart komt de nieuwe game in de reeks van arcade racer Trackmania uit, genaamd Trackmania Turbo. Dit is alweer de achtste uit de serie, los van de mini-games en spin-offs die voor dit spel zijn gemaakt.

In tegenstelling tot de meeste andere racegames, laat TrackMania de speler zo vaak als ze willen binnen een tijdslimiet een baan racen. Spelers kunnen op elk moment kiezen voor een respawn als ze ondersteboven landen, de baan uitvliegen of uitstappen en uiteraard bij een ​​slechte start. De multiplayer zit ook anders in elkaar dan menig race game. Zo is het mogelijk met heel veel mensen tegelijk op de baan te rijden: je raakt elkaar niet en kan elkaar daardoor ook niet beïnvloeden. Zo gaat het echt om wie de snelste tijd neerzet op een bepaalde baan.

Het gaat in Trackmania dus vooral om het racen en kijken wie het snelst is, je hoeft elkaar niet van de baan te stoten om de snelste te zijn. Bak je hier nu nog niks van dan kan je in Trackmania Turbo beginnen met de campaign-modus. Hier is het de bedoeling bij elke race de beste tijd neer te zetten en de gouden medaille te halen. Hoe meer medailles je haalt, hoe meer banen je vrij speelt en hoe moeilijker het wordt. Zo is het in het begin redelijk makkelijk en speel je vooral op redelijk normale banen zoals je van race games gewend bent. Hierna worden ze steeds moeilijker en ga je bijvoorbeeld off-road of je rijdt op banen die zich ondersteboven afspelen. Je kan het zo gek niet bedenken of er is een baan van gemaakt in Trackmania Turbo. Dit houdt de spanning erin, er is geen baan hetzelfde.

Deze diashow vereist JavaScript.

Over banen gesproken, ben je het zat met de banen die je hebt gespeeld of zou je het net anders willen zien? Trackmania Turbo speelt daar goed op in met een Trackbuilder. Hierdoor zul je je als speler niet snel hoeven vervelen. Alles wat je in het spel ziet kun je ook verwerken in je eigen banen. De ondergrond, omgeving, het soort wegen: alles is in te voegen. Daarnaast kun je je banen ook delen met de rest van de wereld (of alleen met je vrienden). Er zit ook een ander gaaf dingetje in Trackmania namelijk de arcade modus waarmee je tot en met vier vrienden tegelijk op één TV kan spelen. Hierdoor hoeft niet ieder van je vrienden het spel te hebben of in een andere ruimte met zijn Playstation 4 en TV te zitten. Je kunt er ook voor kiezen om met één van de vele multiplayer games mee te doen. Deze kunnen bestaan uit al bestaande banen of een mix van zelfgebouwde banen. De game is simpel: neem het op tegen andere spelers en probeer boven aan de ranglijst te eindigen. Hierbij is het ook leuk om te zien hoe je op de ranglijsten staat in bijvoorbeeld Nederland en natuurlijk te proberen de top te bereiken. Als je het spel voor het eerst opstart wordt er gevraagd in welk land je woont en zelfs welke provincie. Daarna krijg je na elke race te zien hoe hoog je hier in staat en hoeveel punten je hebt gekregen. Dus wil je de beste van je provincie of misschien wel die van Nederland worden dan gaan er vast wat uren in deze game zitten.

Om je door de levels heen te helpen zit er systemic music in het spel. Deze muziek past zich aan aan jouw speelstijl en zal daardoor dynamisch zijn en zich aanpassen aan je speelstijl en de baan waarop je rijdt. Van hard naar zacht, een dikke beat of juist wat langzamer: de systemic music past zich volledig aan om de spelers de beste ervaring te geven. Je kunt zelfs kiezen voor een boost waardoor de muziek bijna boven de anderen uitkomt. Hierdoor kun je helemaal in het spel opgaan.

De wagens in Trackmania Turbo zijn allemaal naar eigen smaak aan te passen, maar het is dan wel de bedoeling deze cosmetica items vrij te spelen. Dit doe je door zoveel mogelijk te racen en medailles te halen. Bij de wagens zijn alleen cosmetics aan te passen want voor de rest rijdt iedereen onder de motorkap met dezelfde auto. Zo heeft niemand een voorsprong op een andere speler en iedereen dezelfde kansen om de nummer één op de ranglijst te halen.