High-Rise
Jennifer Schoorlemmer
Jennifer Schoorlemmer

High-Rise is een film die je achteraf verward achter zal laten doordat het weinig duiding geeft. De film ademt de jaren zeventig en ondanks de lange duur van de film blijf je er wel met je aandacht bij.

High-Rise is gebaseerd op de klassieke roman van J.G. Ballard uit 1975. Deze verfilming van Ben Wheatley (Sightseers) gaat over Dr. Robert Laing (Tom Hiddleston, ThorThe Avengers). Na de dood van zijn zus verhuist hij naar een gigantische, moderne woontoren die van alle gemakken is voorzien. In de toren is een zwembad, een supermarkt, een sportschool, een schooltje en een spa aanwezig. Het is voor bewoners niet nodig om het gebouw te verlaten, behalve voor werk. Laing geeft les in fysiologie.

Laing betrekt een appartement op de 25e verdieping. Al snel leert hij zijn bovenbuurvouw kennen: alleenstaande moeder Charlotte Melville (Sienna Miller, American Sniper, Black Mass). Zij toont vanaf het begin interesse in Laing. Mede door haar integreert Laing langzaam maar zeker in het leven van de High-Risetoren. Het idee: de rijkere bewoners wonen bovenin waar het licht, ruim en chique is. Het armere deel woont onderin en heeft last van stroomuitval en opstapelend afval. Het duurt niet lang tot de ontevredenheid van de onderste laag groeit. De hele situatie escaleert. De beschaafdheid van de mens is ver te zoeken als er overal orgies plaatsvinden en er gemoord en gesloopt wordt. Documentairemaker Richard Wilder (Luke Evans, The Hobbit: The Battle of the Five Armies) werpt zich op als de leider van het ‘verzet’ tegen de rijkere bewoners.

High-Rise

De film speelt zich af in de jaren ‘70. De bakkebaarden, het retrobehang en de oldtimers geven je het gevoel alsof je midden in die periode zit. De enige buitenstaander is eigenlijk Laing die een modern pak draagt en op het begin introvert lijkt. Als hij door de architect van het gebouw, Anthony Royal (Jeremy Irons, Batman vs Superman: Dawn of Justice), wordt uitgenodigd voor een feest valt dit nog meer op. Het is namelijk een gekostumeerd feest geïnspireerd door de 18e eeuw. Laing wordt uitgelachen door de snobistische gasten, waaronder Munrow (Augustus Prew, Kick-Ass 2). Munrow is een student van Laing.

Het is duidelijk dat sommige personages zoals Munrow en Melville een achtergrondverhaal hebben. De film maakt je daar nieuwsgierig naar, maar duidelijk wordt het niet en je blijft verward achter. Wat is bijvoorbeeld het verhaal achter het vreemde zoontje van bovenbuurvrouw Melville? Tijdens de film zie je geregeld scenes buiten het gebouw. Ook scenes binnen het gebouw geven soms uitzicht op de buitenwereld. Waarom schakelt dan niemand hulp van buitenaf in? Zelfs het persoonlijke verhaal van Laing wordt niet verduidelijkt omdat de film zich vooral richt op een breder thema. Namelijk de mismaakte kant van het kapitalisme en de anarchie en chaos die volgt.

High-Rise maakt gebruik van een atypische combinatie van beeld en muziek. Slow-motion wordt toegepast in harde actiescènes en vrolijke muziek klinkt tijdens schrijnende scènes. Het heeft wel wat, maar het zorgt er ook voor dat je op het eind nog verwarder bent.

Deze verfilming was er overigens bijna niet geweest omdat het boek ‘niet te verfilmen’ zou zijn. Verschillende scenaristen probeerden een goed scenario te schrijven, maar tevergeefs. Regisseur Wheatley en scenariste Amy Jump lukte het wel. De film duurt wel ontzettend lang: 112 minuten. Gelukkig wisselt de film vaak af en blijft het niet te lang hangen in een scène.