The Angry Birds Movie

The Angry Birds Movie is vooral leuk voor de kleintjes, van een familiefilm die vermaak biedt aan alle leeftijden kunnen we niet echt spreken.

The Angry Birds Movie is nu te koop op Blu-ray, 3D Blu-ray en DVD.

Waarschijnlijk is iedereen wel bekend met de Angry Birds-games. Het eerste deel verscheen eind 2009 en zou al snel de wereld veroveren. Na ongeveer vijftien vervolgdelen en spin-offs is de hype wat afgezakt, maar toch is het nu tijd voor The Angry Birds Movie.

In de vogelwereld leeft iedereen gelukkig en blij op een zonnig eiland, al kan geen van hen vliegen. Toch zijn er ook een paar vreemde vogels: de chagrijnige Red (Jason Sudeikis), explosieve Bomb (Danny McBride) en de hyperactieve Chuck (Josh Gad), die elkaar leren kennen tijdens een cursus woedebeheersing onder leiding van Matilda (Maya Rudolph). Wanneer er vreemde groene varkens onder leiding van Leonard (Bill Hader) op het eiland arriveren is iedereen in de ban van de bezoekers. Toch vertrouwt Red het niet. Samen met zijn kompanen moet hij onderzoeken wat de varkens precies van plan zijn.

The Angry Birds Movie

We kunnen niet zeggen dat de The Angry Birds Movie gehaast of afgeraffeld is. De film had een paar jaar geleden waarschijnlijk een groot publiek kunnen aanspreken, toen de game nog populair was. Blijkbaar is er voor gekozen om een afgewerkt product af te leveren, wat zeker te zien is. De animaties zien er goed uit en het stemacteerwerk klinkt goed. Het heldere kleurgebruik zal er ongetwijfeld voor zorgen dat veel kleine kinderen zich naar het scherm getrokken zullen voelen.

Al valt er voor de oudere kijkers helaas wat minder plezier te beleven. De film bevat wel wat dubbelzinnige grappen, maar deze zijn allemaal erg flauw. Het geheel is verder niet echt interessant en inhoudelijk haast slaapverwekkend. Toch is de soundtrack opvallend klassiek, met nummers van Carpenters, Rick Astley en zelfs Black Sabbath. Verder is het vooral leuk om te zien hoe een mobiele game, die vooral draait om simpele gameplay zonder plot, is omgezet naar een degelijk verhaal van ongeveer 90 minuten.