Sonic Boom: Fire & Ice

Er is niet veel verschrikkelijk mis met Sonic Boom: Fire & Ice, maar er is gewoon weinig bijzonder leuk aan. Het voelt als een Sonic die je al twintig keer gespeeld hebt, met een paar gimmicks die eigenlijk weinig toevoegen aan de gameplay.

Het is vrijwel helemaal onder de radar gebleven, maar recent heeft Sega Sonic Boom: Fire & Ice uitgebracht exclusief voor de Nintendo 3DS. Zal dit deel het beter doen na het dramatische ontvangst van zijn voorganger, of zal de reeks nog verder van het pad dwalen?

Het spel speelt voor het overgrote deel precies zoals je gewend bent van een Sonic-game. Je gaat razendsnel door levels en je kunt ervoor kiezen om verschillende dingen te verzamelen of zo snel mogelijk het einde te vinden. Het verschil? Je kunt wisselen tussen de ijs- of vuurmodus. In de vuurmodus kun je recht door ijsblokken rennen door ze te smelten, in de ijsmodus kun je water bevriezen en er vervolgens veilig overheen rennen. Voor de normale speler zal het weinig toevoegen aan de gameplay, voor de speler die zijn best doet om snelle tijden neer te zetten is het alleen een klein extra elementje om extra op te letten. Het is even leuk, maar wordt al snel een gimmick.

Daarnaast is er eigenlijk niet zo veel anders. De te verzamelen voorwerpen in de levels doen je eigenlijk voelen alsof je het doel van het spel negeert. Snelheid, dat is immers toch een synoniem voor Sonic? Om deze voorwerpen te vinden moet je namelijk van het hoofdpad afgaan en krijg je zo een erg slechte tijd en beweeg je langzaam om deze dingen niet te missen. Dus de speler moet een keuze maken: of een level zo snel mogelijk uitspelen, of de te verzamelen voorwerpen vinden, of het level meerdere keren spelen en zo allebei doen.

En eigenlijk is dat laatste wel aan te raden, het spel is namelijk vrij snel uitgespeeld, dus op deze manier haal je er wat extra speeltijd uit.

Sonic Boom Fire & Ice

Als iemand je zou vertellen dat dit spel tien jaar geleden al uitgebracht was, zou je die persoon waarschijnlijk geloven. Sonic Boom: Fire & Ice is zeker geen slecht spel, maar het voelt als elke Sonic-game die je ooit gespeeld hebt. Voor de absolute fan is zoiets altijd de moeite waard, de rest kan beter een browservariant opzoeken van een oude Sonic-spin-off, dan heb je zo ongeveer dezelfde ervaring.