Until Dawn Rush of Blood – PlayStation VR
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Until Dawn Rush of Blood brengt de gamer met dank aan Virtual Reality een nieuwe dimensie als het aankomt op horror. Meer dan ooit staat de speler in het verhaal. Je moet wel een sterk hart hebben om het te waarderen, maar de doelgroep zal hier meer dan ooit van genieten.

Sinds 13 oktober ligt de PlayStation VR in de winkels en kunnen gamers voor het eerst thuis op een echt makkelijke manier virtual reality ervaren. Een genre waar veel mensen al van gaan rillen zonder er echt in te zitten is horror. Wie echter van een spookhuis houdt, heeft met Until Dawn: Rush of Blood een game die een extra dimensie biedt.

Until Dawn Rush of Blood

Laten we voorop stellen dat ik als gamer, filmfanaat en seriekijker geen fan ben van horror. Laat staan dat ik altijd met een grote boog om een spookhuis heen loop. Toch heb ik me er aan gewaagd dit spel te spelen. Until Dawn heb ik alweer een tijdje geleden ook gespeeld tijdens een speelsessie, dus wilde ik weten of Rush of Blood die sfeer ook over weet te brengen.

Until Dawn: Rush of Blood begint wanneer je in een kermisattractie stapt, waar je dingen kapot kunt schieten. Iedereen die bijvoorbeeld in Bobbejaanland is geweest kent dit soort attracties wel. Echt gaat er iets niet goed en na een kort ritje (wat gezien kan worden als tutorial) beland je op misschien wel de engste plek in de wereld. Je moet geen badeendjes meer neerschieten, maar zorgen dat zombies, clowns en andere enge wezens bij je wegblijven.

Het spel is een onrailshooter, wat betekent dat je het hele verhaal in een wagentje zit en niet zelf hoeft te lopen. Je hebt alleen af en toe de keuze om links en rechts te gaan. Dat maakt het geheel alleen nog maar enger. Je kunt namelijk niet even rustig wachten om de hoek, maar wordt soms echt tussen de monsters gegooid. De ergste momenten zijn natuurlijk als het licht uit gaat. Momenten die de liefhebber natuurlijk het meeste kan waarden.

Het spel valt te spelen met een Dualshock-controller, maar ook met de Move-controllers. PlayStation Move voegt in Until Dawn: Rush of Blood, net als bij veel PlayStation VR-spellen, echt iets toe. Je kunt afzonderlijk van elkaar twee pistolen en zaklampen besturen en dat zorgt ervoor dat je nog meer chaos om je heen krijgt. Je wilt namelijk het liefst links en rechts de monsters afschieten.