Love & Friendship

Geestig geschreven en stijlvol vormgegeven; Love & Friendship is een frisse adaptatie van een tijdloos verhaal.

Love & Friendship is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Jane Austen behoort tot de bekendste Britse schrijfsters. Romans als Sense and Sensibility (1811) en Pride and Prejudice (1813) werden in het verleden al succesvol verfilmd en dit jaar verscheen ook Love & Friendship op het witte doek, gebaseerd op Lady Susan (1794). De Iers/Frans/Nederlandse coproductie werd geregisseerd door de Amerikaan Whit Stillman. Hoezo Britse hoffelijkheid?

De aantrekkelijke weduwe Lady Susan Vernon (Kate Beckinsale) keert naar het landgoed van haar schoonfamilie. Ze hoopt hier samen met vriendin Alicia (Chloë Sevigny) iets te doen aan de vele geruchten over haar mogelijke verhoudingen. De reis mondt uit in een zoektocht naar een echtgenoot voor niet alleen haarzelf, maar ook haar dochter Frederica (Morfydd Clark). Met heren als Reginald DeCourcy (Xavier Samuel), Sir James Martin (Tom Bennett) en Lord Wanwaring (Lochlann O’Mearáin) is er aan keuze in ieder geval geen gebrek.

Love & Friendship

Het multinationale karakter van de productie schijnt door in het eindproduct. Zo is Love & Friendship niet het standaard Britse kostuumdrama en al helemaal niet het melodramatische liefdesverhaal dat de titel doet vermoeden. De luchtige insteek en geinige dialogen zijn verrassend modern voor een verhaal dat oorspronkelijk in de achttiende eeuw werd geschreven. De cast levert goed werk af en vooral Kate Beckinsale speelt een van haar beste rollen sinds lange tijd. Verder ziet de film er ook erg goed uit; de mooie locaties en kleding zijn stijlvol gefotografeerd en voelen authentiek aan.

Toch zijn er ook een paar dubieuze beslissingen genomen. Zo worden personages op een wat vreemde manier geïntroduceerd, via korte tekstuele beschrijvingen ondersteund door een ongemakkelijk en statisch shot van de betreffende persoon. De verdere vertelling is wat chaotisch en dit zorgt ervoor dat het geheel af en toe lastig te volgen is. Ook moet niet een hilarische komedie worden verwacht, de aanwezige komische elementen zijn vaak alleen goed voor een glimlach. Toch mag dit de pret niet drukken; Love & Friendship weet zeker te vermaken.