Popstar: Never Stop Never Stopping

Popstar is een goed geslaagde satire op de moderne muziekindustrie. Niet alleen erg grappig maar ook angstaanjagend geloofwaardig.

Popstar: Never Stop Never Stopping is nu te koop op DVD.

Het kan zijn dat je de release van Popstar hebt gemist; de film was in Nederland namelijk nauwelijks in de bioscoop te zien. Dit feit zorgt er samen met de matige trailer voor dat de verwachtingen niet hoog waren. Toch blijkt het door Judd Apatow geproduceerde Popstar: Never Stop Never Stopping een van de grote verrassingen van het jaar.

Connor was in het verleden zeer succesvol als onderdeel van de boyband Style Boyz. Inmiddels maakt hij furore als solo-artiest onder de naam Connor4Real. Na een aantal hoge toppen is hij, door een slecht album en dito marketingcampagne, in een diep dal beland. De publieke opinie wil een reünie van Style Boyz, maar laat dit nou net het enige zijn waar Connor geen zin in heeft.

popstar-stills-hr-3

Popstar: Never Stop Never Stopping is niet alleen heel grappig, maar ook de beste satire sinds Borat. De film legt op hilarische wijze de vinger op de zere plek van de muziekindustrie. Connor4Real is een geslaagde parodie op mensen als Justin Bieber en Justin Timberlake. Andy Samberg weet dit op overtuigende wijze te brengen. Van zijn succesvolle boyband-ervaringen tot over-het-paard-getilde capriolen als superster; je gaat bijna geloven dat Connor4Real een echte popster is. Er wordt slim gebruik gemaakt van de standaardisatie in de huidige muziekindustrie. De muzikale intermezzo’s vormen het hoogtepunt van de film, met dank aan de expertise van de heren van The Lonely Island. Zo zijn de nummers die Connor vertolkt niet alleen hilarisch grof maar ook angstaanjagend geloofwaardig.

Het verhaal is opgebouwd uit een reeks sketches met enige maar minimale samenhang. Ook is de uitkomst ietwat voorspelbaar. Toch is de film grappig genoeg om hier mee weg te komen. De bijrollen van Sarah Silverman en Bill Hader hadden beter kunnen worden ingevuld door minder grote namen, om de mockumentary-stijl te versterken. Alle andere cameos zijn wel goed geslaagd. Zo zien we mensen als 50 Cent, Usher, Adam Levine, Simon Cowell en Ringo Star praten over hun ‘ervaringen’ met Connor4Real en de Style Boyz. Sommige grappen, zoals de TMZ-parodie, zijn wellicht alleen te begrijpen als je Amerikaanse cultuur volgt, maar het is onbegrijpelijk dat deze film geen grotere Nederlandse release heeft gekregen.