Free State of Jones

Free State of Jones heeft goed acteerwerk en een mooie vormgeving, waardoor afzonderlijke scénes van hoog niveau zijn. Door een matige vertelling is de film helaas tergend saai.

Free State of Jones is nu te koop op DVD.

Matthew McConaughey speelde jarenlang in romantische komedies totdat hij in recente jaren eindelijk wist uit te groeien tot een gerespecteerd acteur. Het begon met een sterke rol in Mud gevolgd door een met een Oscar bekroonde prestatie in Dallas Buyers Club, een aandeel in The Wolf of Wall Street van Martin Scorsese en in de Christopher Nolan-film Interstellar. Free State of Jones leek zijn volgende paradepaardje te worden, maar dat liep anders.

Het is 1862 en de Verenigde Staten zijn verdeeld door de brute Burgeroorlog. Newt Knight (Matthew McConaughey) is een hospik van de Geconferdereerde Staten, maar wanneer zijn neefje komt te overlijden, besluit Newt te stoppen met het verdedigen van de zuidelijke plantage-eigenaren. Hij deserteert en trekt terug naar Jones County in Mississipi, waar zijn vrouw Serena (Keri Russel) en kinderen wonen. Hier ontdekt Newt meer arme boeren en slaven die gedwongen worden om tegen hun eigen rechten te vechten, zoals Rachel (Gugu Mbatha-Raw) en Moses (Mahershala Ali). Een verzet is geboren en zal uiteindelijk uitgroeien tot een aparte staat: de Free State of Jones.

Free State of Jones

Free State of Jones is op verschillende vlakken sterk: het is mooi geschoten, locaties en sets zien er goed uit en het acteerwerk is van een hoog niveau. Matthew McConaughey is zeker overtuigend, al heeft zijn personage wel veel van de standaard McConaughey-maniertjes. Verder vormen Gugu Mbatha-Raw en vooral Mahershala Ali, die momenteel geniet van een Oscarnominatie voor Moonlight, goede steunpilaren. Afzonderlijke scènes zijn sterk, maar als geheel schiet Free State of Jones flink tekort.

De vertelling van regisseur annex scenarist Gary Ross (The Hunger Games, Seabiscuit) is vooral oninteressant vanwege de vele slecht uitgewerkte subplots. Er komen verschillende verhalen aan bod die geen van allen echt indruk weten te maken, waardoor je als kijker niet erg betrokken raakt. Het ergste is een reeks scènes die vooruitblikken naar een rechtzaak 85 jaar later. Een nakomeling van Newt, waar we verder niks over te weten komen, heeft hier problemen vanwege zijn afkomst. Free State of Jones duurt bijna 135 minuten en krijgt het niet voor elkaar om elke seconde te laten tellen. Het is zonde dat de vele dooddoeners dit interessante verhaal zo tergend saai maken.