Kubo and the Two Strings

Kubo and the Two Strings weet stop-motion-animatie en computereffecten perfect te combineren. Deze tastbare stijl en de uitstekende cameravoering maken tevens het verhaal geloofwaardiger en meeslepender.

Hoewel Pixar de onbetwiste grootmeester is op het gebied van animatiefilms, duiken er de laatste jaren steeds meer concurrenten op. Illumination Entertainment is met Despicable Me, Minions en The Secret Life of Pets een belangrijke, maar er is ook nog Laika Studios. Na films als ParaNorman, Coraline en The Boxtrolls, hebben zij nu Kubo and the Two Strings, in Nederland ook wel bekend als Kubo en het Magische Zwaard. Terwijl Pixar dit jaar geen Oscarnominatie wist te verdienen, kreeg Kubo er zelfs twee.

De jonge Kubo vult zijn dagen met het vertellen van prachtige verhalen aan zijn dorpsgenoten. Hierbij moet hij de tijd altijd nauwlettend in de gaten houden, want na zonsondergang is Kubo vatbaar voor de magie van zijn kwaadaardige tantes (Rooney Mara). Op een dag gaat het mis en moet Kubo alles op alles zetten om weer in veiligheid te komen. Zijn enige hoop is het vinden van een magisch zwaard en pantser dat door zijn vader is gedragen. Tijdens deze zoektocht komt Kubo in aanraking met een aap (Charlize Theron) en kevermens (Matthew McConaughey), die hem besluiten te helpen. Maar is dit genoeg om de Maankoning (Ralph Fiennes) te verslaan?

Kubo and the Two Strings (Kubo en het Magische Zwaard)

Laika Studios maakt voor haar films gebruik van stop-motion-animatie, zoals je dat wellicht kent van Wallace & Gromit of oude afleveringen van Pieter Post. Fysieke personages en omgevingen worden slim gecombineerd met computereffecten, waardoor een levend geheel ontstaat. Dit ziet er allemaal prachtig uit, niet alleen door de mooie ontwerpen of het adembenemende kleurgebruik, maar ook door de gedetailleerde animaties en vakkundige cameravoering. Vooral de actiescènes, die voornamelijk bestaan uit (zwaard)gevechten, zijn uitstekend in beeld gebracht. De stijl maakt ook het verhaal meeslepender en geloofwaardiger, omdat je daadwerkelijk naar iets tastbaars kijkt.

Natuurlijk kan een animatiefilm niet zonder grote namen in de stemmencast. In Kubo wordt de lijst aangevoerd door Charlize Theron (The Huntsman), Matthew McConaughey (Interstellar), Rooney Mara (Carol) en Ralph Fiennes (SPECTRE). De acteurs leveren prima werk, al weet vooral McConaughey te verrassen. De Southerner staat bekend om zijn accent, maar dit valt niet echt uit de toon met de Oosterse setting. Toch is het ook mooi dat de overige rollen voornamelijk door Aziatisch talent zijn ingevuld. Kubo and the Two Strings verdient zeker bewondering en zal zichzelf hopelijk belonen door een Oscar in de wacht te slepen.