Morgan

De weinig interessante personages laten het begin van Morgan wat saai overkomen. De film komt vooral tot leven wanneer het titulaire personage verschijnt, dankzij een wederom hele sterke prestatie van de jonge Anya Taylor-Joy.

Morgan is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Regisseur Ridley Scott heeft talloze goede science-fiction-films gemaakt, zoals Alien, Blade Runner en The Martian. Hij lijkt nog niet met pensioen te gaan en komt later dit jaar met Alien: Covenant. Toch staat zijn opvolger al klaar in de vorm van zoon Luke Scott, die met Morgan zijn eerste lange film heeft geregisseerd.

Na een incident in een afgelegen laboratorium wordt Lee Weathers (Kate Mara) opgeroepen om onderzoek te doen. Hier ontdekt ze Morgan, een kunstmatig gecrëerd mens met bijzondere capaciteiten, die een dokter heeft aangevallen. Morgan is hyperintelligent, sterk en op haar vijfde levensjaar al gegroeid tot een jongvolwassen vrouw. Ze leeft een afgesloten bestaan, met doktoren als Amy (Rose Leslie), Simon (Toby Jones), Darren (Chris Sullivan), Brenda (Vinette Robinson), Lui (Michelle Yeoh) en Kathy (Jennifer Jason Leigh) als ouderfiguren. Het is aan Lee om te bepalen of het project moet worden stopgezet, maar de ontdekkingen die zij doet hebben vergaande gevolgen.

Morgan doet heel erg zijn best om een nieuwe Ex Machina te zijn, maar schiet hierin te kort. De personages zijn niet heel interessant, waardoor het redelijk interessante verhaal niet heel meeslepend is. Het tempo begint laag en door de weinig interessante personages is de film op momenten wat saai. Halverwege slaat het geheel om naar snelle actiescenes, Luke Scott heeft deze elementen nog niet goed kunnen combineren. Ook is het verhaal wat voorspelbaar. Al zitten de wendingen wel goed in elkaar, waardoor het mogelijk is om de film meerdere keren te kijken.

Dit is vooral de moeite waard door het prima acteerwerk. Gevestigde namen als Kate Mara (The Martian), Toby Jones (Captain America: The Winter Soldier), Jennifer Jason Leigh (The Hateful Eight) en Paul Giamatti (Straight Outta Compton) worden goed aangevuld door minder bekende toppers als Chris Sullivan (The Knick). Toch is Anya Taylor-Joy de absolute uitblinker; de jonge actrice weet op een kwetsbare wijze toch intimiderend over te komen en de film komt vooral tot leven wanneer haar personage verschijnt. In The Witch zette Taylor-Joy al een wereldprestatie neer en in Morgan toont ze nogmaals aan over een exceptioneel talent te beschikken; de voornaamste reden om deze film te gaan bekijken.