Heat (Director’s Definitive Edition)

Misdaadthriller Heat is een van de beste films aller tijden en verplichte kost voor elke liefhebber.

Heat (Director’s Definitive Edition) is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Volgens velen zijn Al Pacino en Robert De Niro de twee beste acteurs aller tijden. De generatiegenoten speelden lange tijd niet samen in een film, al delen ze wel een frame in The Godfather Part II. In 1995 was het eindelijk zover, regisseur Michael Mann wist het tweetal bij elkaar te krijgen voor Heat. De film is nu verkrijgbaar als speciale Director’s Definitive Edition.

Na een overval op een transport komt Vincent Hanna (Al Pacino) op het spoor van een groep criminelen. Neil McCauley (Robert De Niro), Chris Shiherlis (Val Kilmer) en Michael Cheritto (Tom Sizemore) hebben samen al de nodige misdaden gepleegd en hebben nu een bank in het vizier. Tijdens het hieropvolgende kat-en-muis-spel krijgen McCauley en Hanna veel respect voor elkaars expertise. Zullen ze uiteindelijk in staat zijn om te doen wat nodig is?

Heat, Al Pacino, Robert De Niro, Robert DeNiro

Heat heeft een bijzondere structuur en neemt zijn tijd om zowel de personages als het verhaal uit te diepen. Michael Mann (Collateral) weet alle scenes en elk shot van een urgente spanning te voorzien, de tijd die de film neemt is hierdooor totaal niet voelbaar. Dit komt niet in de laatste plaats door de voortreffelijke hoofdrollen van Al Pacino (Danny Collins, Manglehorn) en Robert De Niro (Joy, Dirty Grandpa).

Beide acteurs vierden vele jaren eerder al hun hoogtijdagen, maar laten zich in Heat van hun beste kant zien. Mede door het sterke script krijgen we een goede indruk van waarom deze personen zo goed in hun vak zijn. De film voelt als een ultieme confrontatie tussen crimineel en agent, terwijl ook de zwaktes van de personages worden uitgediept. Neil en Vincent zijn fascinerend goed maar zeker ook menselijk.

De bankoverval is een terechte reden om een goed geluidssysteem aan te schaffen. De scene is geheel terecht voor velen een inspiratie geweest, van games als GTA V tot films als The Dark Knight. Heat staat bekend als een echte klassieker, maar toch kunnen we de film ook ondergewaardeerd noemen. De misdaadthriller mag met recht worden genoemd in het rijtje van beste films aller tijden en is verplichte kost voor elke liefhebber.

De nieuwe Blu-ray-uitgave heeft een uitstekende transfer die zeker de originele film zeker eer aan doet. De kleuren van nachtelijk Los Angeles komen mooi naar voren, waardoor de sfeervolle locaties nog meer karakter krijgen. Ook is er een tweede disc met extra’s inbegrepen. Het audiocommentaar en de korte documentaires zijn vermakelijk en geven veel informatie, maar een film van dit kaliber had wellicht nog iets meer verdiend. Desondanks is dit de beste uitgave van deze absolute filmklassieker.