The Last Panthers

The Last Panthers is somber maar sfeervol en heeft prima acteerwerk. Helaas haalt de rommelige vertelling de goede aspecten naar beneden.

The Last Panthers is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Kort voordat David Bowie in januari 2016 overleed, verscheen zijn laatste album Blackstar. Het titulaire nummer werd oorspronkelijk geschreven voor de opening credits van The Last Panthers. Johan Renck maakte de videoclip voor het met meerdere Grammy’s bekroonde nummer en is ook de regisseur van de serie, die nu in Nederland verkrijgbaar is.

In Frankrijk vindt een grootse bankoverval plaats waarbij een fortuin aan diamanten buit wordt gemaakt en een burgerslachtoffer valt. De gebeurtenis zet een kettingreactie in gang, met gevolgen die door heel Europa merkbaar zijn. Zo gaan de verzekeringsagente Naomi (Samantha Morton) en haar baas Tom (John Hurt) op zoek naar de verloren diamanten, terwijl agent Khalil (Tahar Rahim) probeert om de moordenaar op te sporen. Ondertussen zitten ook de overvallers niet stil. Milan (Goran Bogdan) en de rest van zijn bende, die bekendstaan als de Pink Panthers, proberen de diamanten voor veel geld te verkopen.

Na de sterke credits, waarin de muziek direct de sombere sfeer weet neer te zetten, volgt een interessante openingsscène. De spannende overval weet direct de aandacht te grijpen. Een opzet die enigszins doet denken aan de misdaadklassieker Heat, met een setting die meer doet denken aan Ronin. Helaas wordt het niveau van een van deze films verder niet gehaald. De serie ziet er goed uit door een uitstekende cinematografie, die somber maar sfeervol is. Het gaat vooral mis met de manier waarop het verhaal wordt verteld, dit verloopt erg rommelig.

De vele verschillende verhaal- en tijdslijnen worden op een wat chaotische manier afgewisseld. Hierdoor is het geheel onsamenhangend, zijn de gebeurtenissen lastig in perspectief te plaatsen en wordt de verloop van het verhaal al snel oninteressant. Ook laat het fragmentarische karakter de personages niet tot hun recht komen; voordat we in de ene verhaallijn zitten wordt er alweer naar een andere gewisseld. Samantha Morton (Minority Report, Control) is een uitstekende actrice, maar komt zo niet goed tot haar recht. Helaas moeten we hetzelfde zeggen over de recent overleden John Hurt (Alien, The Elephant Man, V for Vendetta), voor wie The Last Panthers ook een van zijn laatste werken is.