2Dark (PS4)

2Dark is in de basis een leuk concept met een unieke stijl en een mooi verhaal, maar helaas slaat het de plank te vaak mis.

2Dark is een stealth-horror adventure game voor PlayStation 4, Xbox One en PC en komt van Frédérick Raynal, het brein achter de Alone In The Dark-serie. In 2Dark speel je als de vroegere detective Mr. Smith en zul je op allerlei locaties kinderen moeten vinden en redden. Hij ontdekt een complete stad die zich focust op het ontvoeren van kinderen. Hij besluit ze te redden, maar riskeert wel ontdekt te worden.

In 2Dark moet je dus kinderen redden en ongezien blijven. Het spel is erg donker en de manier hoe licht gebruikt wordt als onderdeel van de gameplay is leuk. In het donker ben je niet te zien, maar items,zoals een aansteker of een zaklamp, maken licht. Daardoor heeft het soms nut om deze items juist niet te gebruiken. Je ziet weliswaar niet veel, maar de vijanden ook niet. Het item-systeem werkt slecht: je moet voorwerpen selecteren en deze combineren met andere items. Nu is dit voor de meeste voorwerpen prima, wat een puzzelelement brengt, maar voor simpele zaken als batterijen in je zaklamp of kogels in je pistool werkt dit alles behalve goed. Het ergste is dat de tijd gewoon doorgaat, waardoor in momenten van spanning het nog wel eens mis kan gaan, wat alleen maar frustratie opwekt.

Ondanks de openheid van de meeste levels, zijn ze vrij linear. Dit is gelukkig geen straf, maar zorgt er wel voor dat ze niet snel opnieuw gespeeld zullen worden. De verschillende levels zijn interessant doordat je de ene keer op een kermis bent en de andere keer in een ziekenhuis. Het nadeel is wel dat je in elk level eigenlijk hetzelfde doet: je redt kinderen en probeert met zoveel mogelijk te ontsnappen. Soms moet je daarvoor iemand verslaan en een andere keer moet je ongezien blijven. Het stealth-element lijkt wel achteraf toegevoegd, want het is af en toe erg knullig. De vijanden hebben een gebied om zich heen en zodra je hierin stapt, ‘zien’ ze jou, of je nou in het donker staat of niet. Het is een belangrijk onderdeel van de game, maar het is niet heel goed uitgewerkt.

2Dark

Het sfeertje van 2Dark is top: het lijkt pixelated, maar er zijn zodanig shaders toegepast waardoor het een unieke stijl krijgt. Het spel durft duister te zijn en gebruikt dit om interessant te blijven. Dankzij het verhaal en de sfeer is het spel wel oké. Er zijn bijvoorbeeld ook vallen in het spel die je soms niet kunt zien, zelfs niet met je zaklamp, en als je afgaat moet je het hele level opnieuw doen. Dit is enorm frustrerend en dit zorgt ervoor dat het minder vraagt van je slimheid en meer van het vele proberen. Je kunt wel vaak saven door een sigaret op te steken, maar hoe vaker je dit doet, hoe vaker je zult moeten hoesten. Op zijn beurt maakt dat ook weer geluid, waardoor vijanden je zullen horen. Een leuke toevoeging, maar het straft zo wel saven af in een game die daar juist van profiteert.

Het is jammer dat 2Dark een interessant verhaal heeft. Dit komt namelijk niet goed tot zijn recht door de tekortkomingen van het spel. De vele irriterende elementen in de game zorgen ervoor dat het spelen ervan meer aanvoelt als een potje hoe-lang-kun-je-kalmblijven. 2Dark slaat dus helaas de plank een aantal keer goed mis en dat is zonde. Puur voor het verhaal is de game aan te raden, maar voor de rest doet het niet veel.