Sherlock: The Abominable Bride

De Sherlock-special The Abominable Bride is een vermakelijke aflevering die zowel redelijk op zichzelf staat als de reguliere serie verrijkt. De acteurs weten ook in de andere tijdsgeest te overtuigen, maar kunnen niet voorkomen dat er verhaaltechnisch wat mankementen worden vertoond.

Sherlock: The Abominable Bride is nu te koop op Blu-ray en DVD.

De Sherlock-kerstspecial is een losstaande aflevering van 89 minuten die zich afspeelt in 1890. Dit is dus de tijdsperiode waarin ook de oorspronkelijke Sherlock Holmes-boeken van Sir Arthur Conan Doyle. De serie Sherlock staat met haar focus op technologie bekend als een moderne interpretatie van het personage, maar ook in de klassieke setting weet de formule te werken.

John Watson (Martin Freeman) stapt na het oplopen van een verwonding uit het Britse leger en keert terug naar Londen. In de zoektocht naar een verblijf wordt hij voorgesteld aan Sherlock Holmes (Benedict Cumberbatch). De twee worden niet alleen huisgenoten, maar beginnen samen ook mysteries te ontrafelen. Toch volgt hun grootste uitdaging pas enige tijd later, wanneer ze bij de Ricoletti-zaak betrokken raken. Een bruid die zelfmoord heeft gepleegd, zou uit de dood zijn opgestaan om haar man te vermoorden. Aanvankelijk betwijfeld het duo de berichtgeving, maar wanneer er meer slachtoffers vallen en mensen de geest vaker zien, begint de zaak toch serieuze vormen aan te nemen.

The Abominable Bride is een prima kerstspecial die niet alleen aardig op zichzelf weet te staan, maar ook wat aan het geheel weet toe te voegen. Aanvankelijk lijkt het erg op de eerste aflevering van de serie; we zien een herhaling van hoe Sherlock en John elkaar ontmoeten, maar dan in een andere tijdsgeest. Niet alleen is het leuk om de verschillen en parallellen te zien, het geeft ook een mooi inkijkje in hoe de oude verhalen naar de moderne tijd zijn vertaald.

Benedict Cumberbatch (The Imitation Game, Doctor Strange) en Martin Freeman (The Hobbit, Captain America: Civil War) waren al meer dan uitstekend in hun rollen, zowel door hun afzonderlijke prestaties als hun onderlinge chemie. Ook met de meer authentieke dialogen weten ze goed raad. Toch stelt vooral het slot van de special wel wat teleur. Verhaaltechnisch wordt er eigenlijk te veel moeite gedaan om de aflevering betekenis te geven, terwijl de thematische verbanden veel interessanter zijn. Hierdoor wordt het geheel wat rommelig en ongeloofwaardig. Het niveau van de reguliere serie wordt niet helemaal gehaald, maar The Abominable Bride is wel een zeer degelijke special.