The Bye Bye Man

The Bye Bye Man is een voorspelbare horror vol clichés. Kijk deze film vooral niet.

The Bye Bye Man is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Horror is een genre van uitersten; de films zijn vaak erg goed, of juist erg slecht. 2016 was een uitstekend jaar met titels als The Neon Demon en The Witch, maar 2017 weet dit succes nog geen navolging te geven. Na Before I Wake, Incarnate en The Institute is The Bye Bye Man wederom een teleurstelling.

Elliot (Douglas Smith) stuit per abuis op een stuk meubilair waar geheimzinnige teksten ingekrast zijn. Bij het uitspreken van deze leuzen wordt hij bezeten door de Bye Bye Man. De enige manier om zijn macht niet te laten verspreiden is zijn naam niet verder te noemen. De vrienden van Elliot, John (Lucien Laviscount), Sasha (Cressida Bonas) en Virgil (Michael Trucco), maken het niet makkelijk dit geheim te bewaren. Tot overmaat van ramp blijkt ook de Bye Bye Man over de nodige magische overtuigingskracht te beschikken. In zijn zoektocht gaat Elliot onder andere langs de bibliotheek om informatie te verkrijgen, maar dit is zeker niet het enige eeuwenoude cliché dat voorbij komt.

The Bye Bye Man excelleert enkel in voorspelbaarheid. Eigenlijk is zo’n beetje elk aspect slecht uitgevoerd. De erbarmelijke vormgeving valt direct op, voor een B-film ziet alles er nog goedkoop uit. En dit komt niet alleen door de vlakke cameravoering, ook de decors zien er wel heel ongeloofwaardig uit. Het scenario is zo slecht en vol van clichés dat je bijna medelijden krijgt met de acteurs, al zullen velen van hen ook niet veel beter kunnen dan dit. Enkel Carrie-Anne Moss en Faye Dunaway voelen erg misplaatst. Bij Carrie-Anne Moss vraag je je af hoe ze na films als The Matrix en Memento zo ver is gezonken, de 76-jarige Faye Dunaway wekt vooral verontwaardiging voor de manier waarop ze haar reputatie nu nog zo te grabbel gooit.

“Don’t think it, Don’t say it”, met die woorden op de poster ging The Bye Bye Man haar marketingcampagne aan. In plaats van een reclameleus zou dit eerder een advies aan de kijker moeten zijn. Denk niet aan deze film, praat er met niemand over en overweeg al helemaal niet om hem te gaan bekijken. Een film hoeft geen gigantisch budget te hebben; ook technisch slechte producties kunnen heel vermakelijk zijn. Helaas stelt The Bye Bye Man ook op dit vlak teleur. Er valt gewoon in geen enkel opzicht plezier uit te halen.