Kong Skull Island

Kong: Skull Island laat het titulaire personage goed tot zijn recht komen, maar de overige personages zijn wel bijzonder oppervlakkig. Dat de film vermakelijk is, is vooral te danken aan de typische rol van Samuel L. Jackson.

Kong Skull Island is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Echte blockbusters kunnen tegenwoordig niet meer als enkel avontuur verschijnen, alles moet deel uitmaken van een groter geheel. Naast de filmuniversa van Marvel en DC zijn er ook andere projecten gaande. Een daarvan is een samensmelting van King Kong en Godzilla. Twee jaar geleden kreeg laatstgenoemde een nieuwe film en nu is het de beurt aan de wereldberoemde gorilla. In de nabije toekomst zullen we een King Kong Vs. Godzilla kunnen aanschouwen, in potentie de ultieme popcornfilm.

Bill Randa (John Goodman) is ervan overtuigd dat er monsters leven op een ver afgelegen eiland. Hij krijgt het voor elkaar om een expeditie te organiseren en stelt een veelzijdig team samen. Onder hen zijn wetenschapper Houston Brooks (Corey Hawkins), avonturier James Conrad (Tom Hiddleston), fotografe Mason Weaver (Brie Larson) en een militaire ondersteuning, bestaande uit onder andere Preston Packard (Samuel L. Jackson) en Mills (Jason Mitchell). Op het eiland ontdekken zij de gigantische aap King Kong, maar hij blijkt niet per se het angstaanjagende monster te zijn; Kong beschermt het eiland juist tegen een veel duisterder gevaar.

Het is duidelijk dat regisseur Jordan Vogt-Roberts (The Kings of Summer) is geïnspireerd door Vietnam-films als Apocalypse Now. Op verschillende subtiele en minder subtiele manieren verwijst hij naar de bekende genrefilm uit de jaren ’70, van de bekende helikopters tot de iconische muziek. Het is een stijl die we de laatste jaren niet vaak meer zien en daardoor een verfrissend effect heeft. Verder is Kong Skull Island geen baanbrekend cinematisch hoogstandje, maar wel enorm vermakelijk.

De slimme casting speelt hier een grote rol in, al zijn de personages behoorlijk karikaturaal. Vooral Samuel L. Jackson vormt een van de hoogtepunten, door precies de luidruchtige rol te spelen die je van hem verwacht. Dat de overige acteurs minder indruk maken, valt vooral het scenario te verwijten. Het geeft de acteurs namelijk weinig kans om hun personages uit te diepen. Tom Hiddleston (Thor, High-Rise) lijkt vooral een goedkope Indiana Jones-kloon en de capaciteiten van Oscarwinnares Brie Larson (Room) worden ook niet echt benut, al toont ze wel klaar te zijn voor het meer fysieke werk van haar aanstaande rol als Captain Marvel. Ook de Straight Outta Compton-acteurs Corey Hawkins en Jason Mitchell stellen net wat teleur vergeleken met hun vorige werk. Vogt-Roberts richt zich meer op Kong en spectaculaire gevechten. Dit levert een vermakelijk filmpje op, maar wel een die je snel weer zult vergeten.