Micro Machines World Series
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Voor de veel te hoge prijs van 30 euro krijg je een paar leuke banen, die er prima uitzien. Echter heb je niets aan het spel als je geen PlayStation Plus aanschaft. Daarnaast krijg je extreem weinig content en een paar gamemodi die heel snel saai worden. Dit is een re-skin van een game die drie jaar geleden uitkwam en zelfs slechter is dan dat spel.

Micro Machines bestaat al een sinds 1991, toen kwam het eerste deel uit voor de NES. Veel oudere gamers herinneren zich nog dat ze dit spel samen met vrienden op de bank speelden. Of ze herinneren het zich door de gelijknamig speelgoedautootjes, waarvan de reclames bekend staan om de stem die er snel overheen praatte. Micro Machines World Series is alweer het zevende deel in de raceserie. Levert deze game een leuke nieuwe arcade-racer op, of is de franchise ondertussen dood?

Het spel gaat over racen en vechten met kleine auto’s, dit gebeurt door alledaagse omgevingen. Denk aan de ontbijt- of pokertafel, of de garage en kinderkamer. Je kunt kiezen uit een ambulance, politieauto, hotrod, tank en nog een paar meer. Alle racebanen zijn best leuk vormgegeven, met een paar rechte stukken, bochten en obstakels op ieder baan. Het ziet er allemaal vrij cartoony uit, maar wel strak. Mindere textures of grafische missers zijn er amper te vinden. Helaas blijft het spel er verder gewoontjes uitzien.

Nadat we het over het uiterlijk van het spel hebben gehad, blijft er niet veel goeds over. De prijs is bijvoorbeeld vrij belachelijk, deze is namelijk 30 euro. Nu hoor ik je denken: dit is toch niet zoveel? Dat klopt maar Micro Machines World Series biedt je veel, maar dan ook echt veel te weinig content om die prijs waar te maken. Dat wordt bijvoorbeeld duidelijk door de hoeveelheid banen en auto’s die er zijn. Dit zijn er gewoonweg niet genoeg om de prijs te rechtvaardigen en helaas is dat niet het enige negatieve aan het spel.

Het spel is namelijk puur multiplayer, er is geen singleplayer-carrière te vinden. Dit gebeurt met meer games, maar dan meestal met veel meer succes. Allereerst wordt je gedwongen om PlayStation Plus te kopen voordat je uberhaupt van de multiplayer gebruik kunt maken. In Micro Machines World Series zul je moeite hebben met het vinden van andere spelers. Regelmatig heb je na twee minuten nog niemand gevonden, waarna het spel je automatisch in een race of battle met computergestuurde vijanden plaatst. Er zijn dus geen spelers in dit multiplayer-only-spel, wat totaal niet werkt. Het zou allemaal nog een beetje te redden zijn door een uitgebreide lokale meerspelermodus, dat was namelijk de charme van het eerste deel. Helaas is dit een uitgeklede versie van de toch al niet zo uitgebreide multiplayer.

Misschien is het grootste minpunt nog wel dat we weten dat Codemasters het wel kan, drie jaar geleden brachten ze namelijk Toybox Turbo’s uit. Een geweldige speelgoedautootjes-racer, die voor 15 euro te koop is. Dat spel heeft meer banen en auto’s, een singleplayer-carrière, een actievere fanbase en fatsoenlijke couch-multiplayer-mogelijkheden. De ontwikkelaar lijkt nu wel bijna makkelijk geld te willen verdienen aan de gamers die met goede hoop dit spel kopen. Dit proberen ze door bekende merken aan een uitgeklede re-skin van een drie jaar oud spel te plakken: Micro Machines en Nerf. Helaas willen gamers meer dan dat en is deze poging dus volledig mislukt.