Flip Wars

Het concept van Flip Wars zou een interessante multiplayergame kunnen opleveren, maar de uitvoering is helaas te mager om voor langdurig vermaak te zorgen.

De Nintendo Switch is met de bijgeleverde Joy-Cons en grote draagbaarheid een echte multiplayer-console. Dat blijkt ook wel uit de titels die er tot dusver voor zijn verschenen. Met games als 1-2 Switch, Bomberman, Mario Kart en Arms zijn pijnlijke stiltes voorbij en hoef je je nooit meer te vervelen in gezelschap. Ondertussen komen er ook in de eShop interessante titels voorbij. Zo viel ons oog op Flip Wars, maar deze game weet helaas niet aan de verwachtingen te voldoen.

De opzet van Flip Wars is simpel. In de meest eenvoudige spelvorm ‘Paneelstrijd’ is het enkel de bedoeling om zoveel mogelijk vloerpanelen in jouw kleur te laten schijnen. Dit doe je door op een aangrenzend paneel te springen. In andere gamemodi, ‘Knock-outstrijd’ en ‘Levensstrijd’ is het vooral belangrijk om tegenstanders van het bord te lanceren. De concurrentie bij het laten kleuren van de vloer vormt het meest interessante aspect en het is jammer dat dit met de verdere modi volledig de deur wordt uitgedaan. Hierdoor blijven de spelopties wat beperkt.

Flip Wars

Door het eenvoudige spelconcept biedt Flip Wars een lage drempel, waardoor het een aardige keuze kan zijn voor feestjes. Vooral met vier spelers wordt het spel al snel chaotisch en daarmee vermakelijk. Het spelplezier zal alleen niet van lange duur zijn; hiervoor mist het de nodige diepgang. Zolang er veel gaande is, vallen de gebreken nog niet zo op, maar op de rustige momenten blijkt dat Flip Wars eigenlijk maar weinig voorstelt. Er zijn verschillende maps, maar deze voegen eigenlijk alleen wat kleine obstakels toe en veranderen weinig aan de gameplay. Ook vallen er een aantal Power-Ups te verzamelen waarvan het effect slechts minimaal is.

Na lang spelen zullen dit soort kleine factoren wellicht een groot verschil maken, maar de kans is vrij klein dat je zo lang geïnteresseerd zult blijven. Dat de onlinemodus nog niet echt actief is, helpt hier ook niet bij. Hoewel het mogelijk is om het via het internet tegen anderen op te nemen, blijkt het vinden van tegenstanders nog niet zo eenvoudig. Verdere opties, zoals een scorebord, ranglijst en de mogelijkheid tot lokale multiplayer, zijn in het menu nog niet beschikbaar. We betwijfelen of deze komende toevoegingen veel verschil gaan maken. Tot nu toe zijn we in ieder geval niet echt onder de indruk van Flip Wars. Gezien de brede Switch-catalogus is het verstandig om je geld voor een andere titel te bewaren.