Cars 3: Vol Gas voor de Winst!

Cars 3: Vol Gas voor de Winst! is een vrij complete racegame die eigenlijk nergens echt in weet uit te blinken. Geen titel om de volle mep voor te betalen, maar voor een zachter prijsje is dit een prima keuze om de jongere gamer mee te vermaken.

Nog niet zo lang geleden was het normaal dat een grote publiekfilm gelijktijdig als gamevariant verscheen. Sommige pogingen waren goed geslaagd, zoals GoldenEye 64, The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay, de Harry Potter-games en zelfs X-Men Origins: Wolverine, maar vaker werden de titels niet goed ontvangen. Tegenwoordig worden de entertainmentproducten meestal los van elkaar ontwikkeld, zoals Batman: Arkham Knight, Middle-Earth: Shadow of Mordor en het aankomende Spider-Man. Dit maakt van Cars 3: Vol Gas voor de Winst! een interessante uitzondering.

Een belangrijk verschil is dat Cars 3 niet per se het verhaal van de film volgt, maar in de eerste plaats een racegame is. Qua presentatie en toon is het Disney-sausje wel duidelijk aanwezig; men heeft de sfeer van de films goed vertaald. Hierdoor krijg je nooit het idee slechts een generieke racer met een Cars-sausje te spelen. Liefhebbers van de animatiefilms zullen dus zeker veel personages en elementen herkennen.

Cars 3: Vol Gas voor de Winst

Vol Gas voor de Winst! is een vrij complete racegame, maar weet ook op geen enkel vlak echt uit te blinken. Alle spelvormen die je van het genre verwacht, zijn aanwezig. Zo zijn er natuurlijke gewone races, maar ook stuntparcours en timetrials. Het leukste is wel het Mario Kart-achtige ‘Battle Race’, waarin het de bedoeling is om je tegenstander uit te schakelen op weg naar de overwinning. Tijdens het racen worden alle natuurwetten aan de laars gelapt. Zo is het niet alleen mogelijk om salto’s te maken, je kan ook achteruit of zelfs op twee wielen rijden. Door tijdens de evenementen bepaalde doelstellingen te behalen of acties uit te voeren, vul je je Hall of Fame. Dit is een overzicht van al je prestaties en in feite betekent het voltooien hiervan dat je de game hebt uitgespeeld.

Erg uitnodigend is het niet; je wordt nooit echt geprikkeld om te willen blijven spelen. Dit komt ook doordat de verschillende auto’s, die je langzaamaan ontgrendeld, niet zo veel toevoegen. Cars-icoon Lightning McQueen is al vanaf het begin beschikbaar en lijkt vaak een van de beste opties om de overwinning te behalen. De echte die-hard-gamer zal zijn neus er voor ophalen, maar voor de jongere spelers valt er zeker plezier te beleven. Hoewel we niet zouden aanraden om de volle mep voor Cars 3: Vol Gas voor de Winst! neer te leggen, is dit wel een veilige keuze wanneer hij ooit in de budgetbak terechtkomt.