Hello Neighbor
Britt Luttik
Britt Luttik

Hello Neighbor is een heerlijke hide-and-seek-game die leert van iedere stap die je neemt. Daarom is het vooral een aanrader voor diegene die een uitdaging zoekt en stalen zenuwen heeft.

De buurman of -vrouw is misschien niet het meest gebruikte onderwerp in een spel, maar wel een buitengewoon interessante. Wie kent het gevoel van nieuwsgierigheid niet, wanneer je verdachte zaken denkt waar te nemen in het huis aan de overkant? Met Hello Neighbor wordt je nieuwsgierigheid gewekt doordat je buurman iets verdachts uitvoert. En de enige oplossing daartegen is in je eentje zijn huis binnen sluipen.

De Russische ontwikkelaar Dynamic Pixels mag zichzelf zeker een doorzetter noemen. In 2015 wisten ze niet hun Kickstarter-doel te halen om Hello Neighbor te kunnen ontwikkelen. Dit was echter geen reden om op te geven en volgens de ontwikkelaar moest dit spel wel gemaakt worden. Nu twee jaar later, in samenwerking met uitgever TinyBuild, is er een goede game ontwikkelt met een bijzondere draai, namelijk een geavanceerde lerende AI. De term Artificial Intelligence, ofwel kunstmatige intelligentie, is een deel van de wetenschap waarin intelligentie wordt bezeten door iets anders dan mensen of dieren. Hierbij denken we voornamelijk aan robots en computers. Een van de interessantste kenmerken van de game is dat er geavanceerde AI in het spel is geïmplementeerd die leert van de acties van de speler.

Na een korte intro mag je direct aan de slag in een Pixar-filmachtige omgeving. Grafisch ziet het er mooi en vrolijk uit, inclusief het absurde huis aan de overkant. Het doel is vrij simpel: breek in het huis van de buurman en ga naar de kelder waar hij iets schijnt te verbergen. De kelder is uiteraard goed dichtgetimmerd en het huis even binnenwandelen is ook makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om de buurman af te leiden en uit het huis te lokken. Een belangrijk onderdeel is vooral je goed weten te verbergen, zodat je niet ontdekt wordt. Mocht de buurman je toch weten te spotten, hoor je algauw een muziekje wat veel van het bekende Jaws-deuntje weg heeft. Hoe dichter de buurman in de buurt is, des te slechter wordt je zicht. Uiteindelijk als hij je pakt moet je weer overnieuw starten.

En daar komt de uitdaging van het spel kijken, het gebruik van de geavanceerde AI. Iedere keer als je gepakt wordt en opnieuw moet starten, wordt je tegenstander slimmer. Na de eerste keer plaatst hij bijvoorbeeld een camera voor de deur of een val. Dit betekent dus dat je verschillende tactieken moet proberen en naarmate je vaker wordt gepakt, het steeds lastiger wordt. Dit is een interessante manier om de game uitdagender te maken en vraagt de speler om met inventieve oplossingen te komen.

Hoewel het begin makkelijk zou moeten zijn, kan dit voor de casual speler nog wel eens tegenvallen. Om bij de kelder te komen moeten een aantal sloten verwijderd worden, wat vrij lastig is. Dit kan nog wel eens het gevoel geven dat je het allemaal maar zelf moet uitzoeken zonder enige tips. Daarnaast valt het niet mee om de buurman lang genoeg af te leiden om zelf rustig de puzzels op te lossen. Het is dus essentieel om te zorgen dat je snel en stiekem bent. Hoewel er geen enge monsters zijn, als je de buurman niet meetelt, hangt er toch een horror-achtige sfeer en is het idee om betrapt te worden al eng genoeg.

Hello Neighbor is ideaal voor diegene die zich graag uitdaagt, maar weinig voelt voor een spel vol met bovennatuurlijke monsters. Het huis van de buurman stiekem verkennen vervult je nieuwsgierigheid en tegelijkertijd je angst om gevonden te worden. Het idee dat de game leert van jouw acties en ze vervolgens tegen je gebruikt is erg goed uitgewerkt. Wel is een portie goed geduld en stress kunnen managen belangrijk voor de speler die zich hieraan waagt.