Matterfall

Matterfall is een game die je niet vaak zult spelen nadat het einde is behaald. De besturing is soms wat onhandig en de combinatie van platformer met bullet-hell komt niet goed uit de verf. Wel ziet het er prachtig uit.

Matterfall is de nieuwste telg van HouseMarque, deze Finse ontwikkelaar is bekend van Resogun, Alienation en het recente Nex Machina. Hun games staan voornamelijk bekend om particle effects en flitsende graphics. Weet Matterfall dezelfde hoogte te bereiken als zijn voorgangers?

In Matterfall bestuurt men Avalon Darrow, een vrouwelijke soldaat die de planeet moet bevrijden van een rood kwaadaardig materiaal. Dit buitenaardse spul wordt gebruikt als krachtbron voor robots. Deze zijn corrupt geraakt, waardoor de planeet geëvacueerd moest worden. Nu moet Avalon het rode goedje vernietigen en de resterende burgers redden. Een flinterdun verhaal dus, wat niet heel erg is omdat het spel draait om het halen van de meeste punten.

Matterfall is een combinatie van een zogeheten ‘bullet-hell’, waar het scherm snel vol zit met kogels die je moet ontwijken, en een platformer, waar het einde van het level bereikt moet worden. Deze combinatie zorgt voor een stressvolle en drukke ervaring. Hierdoor is de gameplay snel, chaotisch en een waar genot voor het oog. Om een zo hoog mogelijke score te behalen is het essentieel om zo min mogelijk geraakt te worden.

Matterfall

Er zijn drie werelden met elk drie levels en een eindbaas. Dat is aan de korte kant als men bedenkt dat elk level in ongeveer tien minuten te halen is. Dit zorgt ervoor dat het prijskaartje van 20 euro wat hoog aanvoelt voor een game van iets meer dan anderhalf uur. Overigens is het spel weinig herspeelbaar want na twee keer alle levels te hebben gedaan zijn alle geheimen ontdekt. Elk level bevat verborgen ruimtes waar gevangenen bevrijd dienen te worden. Wanneer dit gelukt is, heeft een volgende speelbeurt minder te bieden. Vanwege het minimale aantal levels treedt er snel herhaling op waardoor het weinig imponeert.

Er is goed over de besturing nagedacht, want je kunt makkelijk alle acties uitvoeren zonder ooit te hoeven stoppen met schieten. Over het algemeen biedt dit volledige vrijheid, omdat je in alle richtingen kunt bewegen en schieten. Echter komt dit zelden lekker tot zijn recht. Je beschikt over een dash waarmee je vijanden bevriest en kogels verwijdert. Deze kan maar in vier richtingen en voelt onnatuurlijk, omdat de overige besturing wel volledige vrijheid suggereert. Ook weet Matterfall het platform-gedeelte niet goed te laten voelen. Doordat dit traag verloopt haalt dit het hoge tempo onderuit met als gevolg dat Matterfall zelf ook niet helemaal lijkt te weten wat het wil.

Matterfall

Ondanks de prachtige beelden en spetterende gameplay is het duidelijk dat HouseMarque nog moet oefenen met het maken van platformers. De schiet-elementen zijn tof en voelen goed aan. Het gebruik van wapens en materie werkt soepel terwijl het platformen weer houterig aanvoelt. Helaas haalt de game het zeker niet bij zijn voorgangers vanwege deze tekortkomingen. Matterfall is een korte, prijzige en onhandige ervaring maar ziet er prachtig uit. Toch bekruipt het gevoel dat de studio meer had kunnen halen uit het concept.