Doorgaan naar artikel
The Evil Within 2
Joost Klein Middelink
Joost Klein Middelink
Gameredacteur / Bordspellenredactiemanager / Eventmanager
Profiel

Conclusie

The Evil Within 2 bouwt verder op het eerste deel. Naast een vervolg qua verhaal is er ook een uitgebreid onderliggend systeem voor customization. De toekomst van de game ziet er rooskleurig uit!

We mochten op Gamescom een uur lang de demo van The Evil Within 2 doen. Laatst werd bekend dat een lugubere fotograaf een belangrijke vijand zal zijn. Ook zal er een verdiept customization-systeem in het tweede deel zitten.

The Evil Within 2

The Evil Within 2 speelt zich drie jaar na de eerste game af. Sebastian, de hoofdpersoon, probeert de gebeurtenissen van het eerste deel te verbinden. Hij hoort namelijk van een collega dat zijn dochter toch niet dood blijkt te zijn maar ontvoerd is door Mobius, een kwaadaardig bedrijf. Daar wordt zij gebruikt als krachtbron voor een machine die de STEM aandrijft. Deze machine kan personen met elkaar verbinden om zo elkaars herinneringen te beleven. De dochter van Sebastian is verdwaald geraakt in die gedachten en dus zal hij zichzelf weer moeten aansluiten om haar op te sporen.

In deze demo speelden wij hoofdstuk twee en drie van de game. Hoofdstuk twee was vrij lineair, waarbij Sebastian een verwrongen en onnatuurlijk monster met cirkelzaag als arm moest ontwijken in een serie rare gangen. Daarbij waren weer de nodige spannende momenten aanwezig waar de speler verrast werd met vreemde en angstaanjagende ervaringen. “Rennen is ook een optie”, wordt ons verteld voor we de demo starten en dat is zeker van toepassing bij dit hoofdstuk. Terwijl we vluchtten voor deze angstaanjagende vijand hoorden we de afschuwelijke en onmenselijke kreten van het monster. De rest van het hoofdstuk zaten wij op het puntje van onze stoel. Het is duidelijk dat The Evil Within 2 enger en gruwelijker wordt dan het eerste deel.

The Evil Within 2

Bij het derde hoofdstuk veranderde het spel in een open-wereld-survival. Daarbij moesten monsters worden ontweken door stealth toe te passen. Waar je het tweede hoofdstuk onder hoogspanning speelde, komt de speler hier even op adem. Het grote gebied bevat veel geheimen dus het loont om elk huis te onderzoeken. Kogels zijn schaars en Sebastian heeft niet veel wapens. Dit onderdeel wisselde zich af met momenten van rust, waarbij je een tactiek probeert te bedenken om de monsters te ontwijken, tot blinde paniek omdat je bent ontdekt. Er is genoeg te doen in de open gebieden want wij hadden een verschillende ervaring dan een aantal andere spelers. Zo ontdekte wij een geheim luik in een huis wat ons leidde naar een verborgen legerbasis met een sterk wapen, terwijl een andere speler een monster tegen het lijf liep die wij compleet hadden gemist.

Het is duidelijk dat The Evil Within 2 de goede onderdelen uit het eerste deel pakt en deze sterk verbeterd. Het verhaal biedt meer diepgang, de levels steken beter in elkaar en de spanning wordt opgevoerd. De afwisseling tussen linieare momenten en open gebieden zorgen ervoor dat in de kern spelers hetzelfde zullen beleven. Zoals wij hebben ervaren zullen er ook genoeg dingen zijn die optioneel gevonden kunnen worden, zodat de momenten waarop de speler vrij kan spelen genoeg mogelijkheden biedt om op ontdekkingstocht te gaan. Het crafting-systeem en de diepe customization waren in deze demo lichtelijk afwezig. Wij hadden wel de mogelijkheid om kogels te maken uit voorwerpen en de optie om ons wapen te verbeteren door bijvoorbeeld het meer schade te laten aanrichten. Als het uitgebreide systeem wordt zoals ons is verteld, zal het uiteindelijk zorgen voor uitgebreidere gameplay met veel vrijheid.

The Evil Within 2 moet vrijdag 13 oktober 2017 uitkomen voor PlayStation 4, Xbox one en pc.