Gold

Gold is aardig vermakelijk en moet het vooral hebben van een uitstekende Matthew McConaughey. Hij weet een wanstaltig personage interessant te maken en neemt je mee in zijn wanhopige zoektocht naar goud.

Gold is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Matthew McConaughey vulde zijn cv lange tijd met rollen in romantische komedies, maar enkele jaren geleden ging het roer om. Met sterke rollen in The Wolf of Wall Street, Dallas Buyers Club en Interstellar was de ‘McConaissance’ een feit en het leverde de acteur zelfs een Oscar op. Nu is het aan de Amerikaan de taak om aan de top te blijven, wat altijd moeilijker is dan er ‘slechts’ komen. Het laatste project waarin McConaughey zijn hervonden status probeert te bewijzen, is Gold.

Kenny Wells (Matthew McConaughey) was ooit een succesvol zakenman, maar zit nu aan de grond. In een laatste wanhoopspoging verpand hij een stel juwelen van zijn vriendin Kay (Bryce Dallas Howard) en trekt hij naar Indonesië. Hier zoekt hij contact met Michael Acosta, een avonturier met een interessante theorie over een mogelijke goudbron. Het tweetal gaat op zoek, maar krijgt het niet voor elkaar om het kostbare goedje op te sporen. Tot overmaat van ramp krijgt Kenny te maken met malaria en is twee maanden uitgeschakeld. Wanneer hij ontwaakt, komt Kenny voor een grote verrassing te staan.

Gold

De film doet enigszins denken aan Free State of Jones. Ook dit is een productie die het grotendeels moet hebben van de prestatie van Matthew McConnaughey (Kubo and the Two Strings), maar verder de potentie niet helemaal weet waar te maken. Wel is Gold een stuk vermakelijker door een vlotte en enigszins luchtige insteek. McConaughey is een ietwat ongewoon hoofdpersoon; hij is niet echt sympathiek en zeker geen typische ‘held’. Met zijn opzichtige buikvet en vleespet maakt hij een wanstaltige indruk, maar toch krijgt de acteur het voor elkaar je in zijn reis mee te trekken.

Verder is het project van regisseur Stephan Gaghan vooral een dertien-in-een-dozijn-film. Edgar Ramirez is degelijk maar niet echt memorabel en Bryce Dallas Howard krijgt bijzonder weinig te doen. Het geheel steekt goed in elkaar en is prettig te volgen, vooral de individuele scènes stellen teleur. Het verhaal verloopt met een constante vaart en van echte hoogtepunten kunnen we niet spreken. Gold is een veilige keuze doordat de ondergrens nooit echt doorbroken wordt. Hier staat tegenover dat de titel je ook niet lang bij zal blijven.