Alien Covenant

Covenant is deels een vervolg op Prometheus en deels een nieuwe Alien-film. Helaas pakt alleen het eerste goed uit, vooral door een uitstekende dubbelrol van Michael Fassbender. Verder is dit vooral een herhaling van bekende zetten.

Alien Covenant is nu te koop op Blu-ray en DVD.

In 1979 stond Ridley Scott (The Martian, Exodus) aan de wieg van de succesvolle Alien-serie, die uiteindelijk meerdere vervolgen en spin-offs zou opleveren. Enige jaren geleden besloot de regisseur om terug te keren naar het sci-fi-universum, maar het resulterende Prometheus leverde gemengde reacties op. Met de opvolger Alien Covenant keert men terug naar de basis, al moeten er ook nog wat vragen uit de voorganger worden beantwoord.

Tijdens hun kolonisatiemissie komt de bemanning van de Covenant, waaronder Daniels (Katherine Waterston), Oram (Billy Crudup) en de androïde Walter (Michael Fassbender), in zwaar weer terecht. Ze besluiten te landen op een nabije, paradijsachtige planeet. Het lijkt een hemel, maar mondt al snel uit in een hel wanneer duizelingwekkende feiten aan het licht komen. Verschillende bemanningsleden raken besmet met een mysterieus virus en de planeet blijkt een inwoner te hebben: de androïde David (wederom Michael Fassbender), de laatste overlevende van het schip Prometheus.

Alien Covenant Foto: 20th Century Fox

Covenant is dus aan de ene kant een vervolg op Prometheus, waarin vele existentiele vraagstukken voorbijkomen, en aan de andere kant een nieuwe Alien-film, met vooral een herhaling van bekende zetten. Het eerste gebied is het meest interessante. Michael Fassbender (Light Between Oceans, Steve Jobs, Assassin’s Creed) zet een uitstekende en zeer intrigerende dubbelrol neer. Hij lijkt enigszins op de klassieke gestoorde wetenschapper, een soort dokter Moreau die het ultieme organisme probeert te creëren. De filosofische boodschap uit Prometheus wordt iets teruggeschaald, maar zorgt alsnog voor een aantal interessante en inspirerende aspecten.

De andere helft lijkt teveel op de bekende Alien-films en voegt weinig aan het geheel toe. Het lijkt vooral een excuus om wat bekende elementen in de trailer te kunnen stoppen, na de kritiek op het meer vernieuwende Prometheus. Dat dit niet meer heeft opgeleverd, komt met name door de wat vlakke personages en een gebrek aan spanning. Katherine Waterston (Inherent Vice, Fantastic Beasts, Steve Jobs) heeft de laatste jaren veel indrukwekkende rollen neergezet, maar lijkt hier vooral een slap aftreksel van Sigourney Weavers hoofdrol in de eerdere Alien-films. Het is jammer dat veel interessante ideeën uit de voorganger grotendeels worden genegeerd om meer ruimte te geven aan makkelijke nostalgie. Alien Covenant is hierdoor vooral interessant voor fans van de serie en degenen die na Prometheus achterbleven met prangende vragen. Het is zeker niet de slechtste film in de reeks, maar ook beslist niet de beste.