Doorgaan naar artikel
Marvel Vs Capcom Infinite
Joost Klein Middelink
Joost Klein Middelink
Gameredacteur / Bordspellenredactiemanager / Eventmanager
Profiel

Conclusie

Marvel Vs Capcom Infinite is in de kern simpeler maar beter geworden vanwege alle verfijningen aan het vechtsysteem. Er zijn minder personages en dat is wat aan de lage kant maar ze voelen wel gebalanceerd. Het verhaal slaat echter de plank mis waardoor dat oppervlakkig voelt.

Marvel Vs Capcom Infinite is de nieuwste editie van het bekende vechtspel waarin personages van zowel Marvel als Capcom het tegen elkaar opnemen. Elk voorgaand deel heeft altijd onderdelen groter, beter of uitgebreider willen doen. Ditmaal gaat men terug naar de basis: een tag-team-vechtspel met twee-tegen-twee-gevechten. Dit komt beter tot zijn recht dan verwacht, maar erg uitgebreid is het momenteel nog niet.

De voorgaande delen waren vrij uitgebreid omtrent personages of manieren van vechten, met drie-tegen-drie-mogelijkheden. Marvel Vs Capcom Infinite gaat juist weer terug naar de basis. Gewoon twee-tegen-twee en minder vechters die erg op elkaar lijken. Hier geldt zeker ‘less is more’, want de personages voelen allemaal uniek. Zodoende heeft elke vechter ook direct een eigen tactiek. Bij zulke spellen wil iedereen zijn eigen favoriet kunnen gebruiken, maar helaas kan dat niet altijd.

Wat ook zonde is, is dat er een aantal kenmerkende figuren van beide partijen missen die enorm gewild zijn. Wat opvalt is dat de personages van Marvel uit de game recent in films waren te zien. Er komen meer personages bij via downloadbare content en een aantal aangekondigde (en zelfs onaangekondigde) DLC-personages zijn te zien in cutscenes. De eerder uitgelekte personagelijst komt vrijwel overeen met allen die nu in de game zitten.

Er zijn verschillende modi in Marvel Vs Capcom Infinite zoals de Story Mode, Arcade Mode, lokale en online multiplayer en Collection. De Arcade Mode is vrij simpel en al gewonnen na een paar gevechten tegen de computer. Er zit helaas geen klein eindverhaal bij, zoals wel bij de eerdere delen, waardoor deze modus toch eerder aanvoelt als een extraatje dan de focus. Bij de Collection staan artwork, achtergrondinformatie en filmpjes centraal als bonus. Ook heb je een Mission Mode om kleine uitdagingen voor alle personages te halen, waarbij je een bepaalde combo moet uitvoeren of een aantal personages moet verslaan. Al deze modi voelen wat simpel maar bieden wel genoeg variatie.

De Story Mode is letterlijk een ander verhaal. Het is slechts een serie van cutscenes en gevechten waarbij de, zeer oppervlakkige, reden van de samensmelting van Marvel en Capcom wordt uitgelegd. De slechteriken willen alles vernietigen of overwinnen en het lijkt alsof alles puur gebeurt om de speler met meerdere personages te laten vechten. Diepgang is afwezig wat afdoet aan de slimheid van de vechtersbazen. De verhaallijn probeert bombastisch te zijn maar komt hierin enorm tekort en voelt op momenten zelfs zeer onlogisch. Dit is grotendeels te danken aan de emotieloosheid die personages hebben en de houterigheid waarmee bepaalde animaties verlopen. De combinatie van al deze zaken zorgen ervoor dat de Story Mode snel kan aanvoelen als werk in plaats van plezier. Het laatste gevecht past dan wel weer perfect bij het karakter van de slechteriken.

Marvel Vs Capcom Infinite

Het vechten zelf maakt wel een hoop goed. De besturing is opnieuw aangepast en terug naar de basis gegaan. Met twee knoppen voor slaan, twee knoppen voor schoppen en slechts twee personages in het team, voelt het weer als vertrouwd. Daarbij beschikt de speler ook over een Infinity Stone die invloed kan hebben op het gevecht. Elke Stone heeft een unieke actie, waarmee een speciale kracht geactiveerd kan worden. Het vechtsysteem combineert het beste van voorgaande delen en voegt daar wat extra’s aan toe. Zodoende zijn vuurballen nu tegen te gaan met de ‘advanced guard’, die deze retour stuurt. Dit zorgt voor meer techniek tijdens gevechten. Nieuwkomers krijgen ook een kans vanwege makkelijk uit te voeren (Hyper) combo’s. Deze mogelijkheden zijn wel wat simpel, dus voor gevorderde aanvallen dien je de andere commando’s te leren.

Marvel Vs Capcom Infinite is een leuke vechtgame die nog een lang leven zal hebben vanwege de online mogelijkheden en de toevoeging van DLC. Desondanks voelt het toch wat tekortkomend aan vanwege het gemis qua verhaalmodus en verschillende personages. Het spel krijgt niet volledig de kans om te worden wat het had moeten zijn, zeker met concurrenten die deze onderdelen beter aanpakken. Gelukkig zorgt het verfijnde vechtsysteem toch voor een goede game.