NBA Live 18
Yordi Bos
Yordi Bos
Eindredacteur

Een jaartje overslaan lijkt zo'n slecht idee nog niet. De verschillende spelmodi zorgen voor voldoende afwisseling, de graphics zijn erg goed en de focus op goede verdediging is verfrissend. Alles bij elkaar maakt dit spel meer dan de moeite waard.

NBA Live is terug van weggeweest en klaar om de strijd aan te gaan met haar grootste concurrent NBA 2K18Waar ze voorgaande jaren vaak het onderspit heeft gedolven, lijkt het dit jaar meer op een nek-aan-nekrace. De maker, EA Sports, is natuurlijk vooral bekend van haar vlaggenschip: de FIFA-reeks. NBA Live 18 heeft hier klaarblijkelijk veel van geleerd.

Te beginnen met de verschillende speelmodi. Uiteraard kan je gewoon een potje basketbal spelen met of tegen je favoriete team via Play Now, wat natuurlijk wel het minste is dat je mag verwachten van een basketbalgame. Leuker is het om, herkenbaar van FIFA, ultimate team te spelen. Hier kan je een eigen dreamteam in elkaar zetten met elke gewenste ster uit de Association. Deze spelers haal je uit pakjes, zeg maar voetbalplaatjes, die je kan kopen en/of verdienen door het behalen van verschillende challenges. Al spelende werk je ernaar het ultieme team bij elkaar te krijgen.

Naast deze opties kan je ook gaan voor de klassieke franchise-modus. Speel de manager  van een team naar keuze en manage de teamsamenstelling en tactieken, scout jong talent en ga zo maar door. De wedstrijden kun je zelf spelen, of simuleren als het je echt alleen om het aansturen gaat.

NBA Live 2018

Waar NBA Live 18 echt zijn shine pakt, is met ‘The One’. Wederom vergelijkbaar met FIFA’s ‘The Journey’, maak je je eigen karakter welke je naar sterrendom moet spelen. Je hebt hierbij de optie om je eigen gezicht te uploaden via de NBA Live Companion app. Dit zorgt ervoor dat je je net iets meer kan inleven in je karakter.
Als je eenmaal je looks, positie en speelstijl hebt gekozen, begin je als jong talent aan je reis om de nummer één te worden. Alleen spelen in de NBA is hierbij niet genoeg, je moet ook je reputatie hooghouden op de straat met potjes op beroemde en beruchte veldjes verspreid door Amerika.

In ‘The One’ heb je enkel en alleen controle over je eigen karakter. Je kan je teamgenoten vragen om te schieten of passen, maar of en hoe ze het doen heb je niet in de hand. Dit werkt heel goed want het zorgt ervoor je dat je echt afhankelijk bent van je team. Je komt, vooral in het begin, nergens als je zelf alle punten wil maken, het blijft een spel van vijf tegen vijf.

Afhankelijk van hoe goed je speelt, levelt je karakter en kan je specifieke attributen zoals schoten of dribbels verbeteren. Wat hierbij wel jammer is, is dat je maar een handvol attributen kan verbeteren, welke afhankelijk zijn van je gekozen positie en speelstijl. De houdt het geheel wel overzichtelijk, maar beperkt je mogelijkheden om een echt eigen speler op te bouwen.

Minpuntje in deze modus zijn de filmpjes tussen de wedstrijden door. Als je net je carrière begint wordt je hiermee doodgegooid. Dit zijn introducties van de legendarische veldjes en voor-/nabeschouwingen van experts over hoe goed je aan de weg aan het timmeren bent. Vooral de laatste filmpjes worden op den duur erg langdradig, het geschreeuw van twee kerels over wie er meer gelijk heeft, had wel wat korter gemogen.

NBA Live 2018

Een laatste toevoeging die opvalt en die, je raadt het al, ook over komt waaien van FIFA, is de WNBA-modus. Dit is de vrouwenversie van de NBA. Helaas kan je deze teams alleen maar offline spelen via het Play Now menu en zijn ze niet te spelen in andere voorgenoemde modi. Nu zijn er altijd mensen die zeggen dat dit minder interessant is dan de mannenversie, maar als je het een kans geeft zul je merken dat het verrassend speelbaar en een welkome verandering in tempo is.

Al met al is NBA Live 18 een fijn spel om op te pakken. De besturing is erg toegankelijk, wat leuk is voor een casual potje met vrienden zonder dat iedereen het eerste uur enkel de tribunes kan raken. Daarnaast lijkt de focus meer te liggen op de verdediging. Vrije schoten hebben veel meer kans om de onderkant van het net te zien dan eentje waarbij de verdediger op je lip staat. Dit maakt het spel een stuk realistischer en, in onze ogen, aantrekkelijker. In voorgaande versies kon je, als je maar lang genoeg richting basket dribbelde, dwars door de verdediger heen om een makkelijke score te maken. In NBA Live 18 wacht je dan een monster-block van een van de vele reuzen die de Amerikaanse basketbalbond rijk is.

Of NBA Live 18 beter is dan aartsrivaal  NBA  2K18 is betwistbaar. Ze hebben beide overduidelijke plus- en minpunten. Wat wel gezegd mag worden, is dat EA Sports deze jaargang eindelijk weer een goede basketbalgame heeft neergezet. Of je nu je eigengemaakte karakter tot de nieuwe Michael Jordan wil laten uitroepen, of een avondje met vrienden de finale van de playoffs wil naspelen, NBA live 18 leent zich er zeer goed voor.