The Flash seizoen 3

Ook in het derde seizoen is The Flash nog enorm vermakelijk en de cast en het schrijfwerk zijn nog steeds van hoog niveau. Verhaaltechnisch zijn er wel veel gelijkenissen met de voorgaande seizoenen, waardoor het meer als een herhaling van bekende zetten voelt.

The Flash seizoen 3 is nu verkrijgbaar als Blu-ray en DVD.

De tv-serie The Flash begon als een soort spin-off van Arrow, maar wist al snel een behoorlijke reputatie op te bouwen. Wij beoordeelden het eerste seizoen al hoog, maar het tweede scoorde nog beter. De cliffhanger van destijds beloofde een grote verandering door de introductie van Flashpoint, een populaire verhaallijn uit de comics.

Het is Barry Allen/The Flash (Grant Gustin) eindelijk gelukt om terug in de tijd te reizen en zijn vermoorde moeder te redden. Hij lijkt hierdoor het leven te leiden waarvan hij alleen maar kon dromen, maar deze illusie komt snel ten einde. Barry krijgt al snel te maken met een nieuwe vijand. Salazar, een mysterieuze speedster uit de toekomst. In zijn strijd ontdekt Barry dat Salazar zijn geliefde Iris (Candice Patton) zal vermoorden. Vastbesloten om deze uitkomst te veranderen, beginnen de Flash en zijn team, Wells (Tom Cavanagh), Caitlin (Daniele Panabaker), Cisco (Carlos Valdes) en Joe (Jesse L. Martin), aan hun zware taak. Maar ondertussen krijgt Barry het in zijn ‘gewone’ leven aan de stok met collega Julian (Tom Felton), waardoor alle plannen weleens konden mislukken.

The Flash seizoen 3

Flashpoint klinkt als de natte droom van elke scenarioschrijver, maar The Flash seizoen 3 lijkt de potentie niet echt te benutten. De ingrijpende veranderingen worden al vrij snel opgelost en de verdere afleveringen richten zich vooral op de nasleep. Wellicht een bewuste keuze om niet teveel fans te vervreemden, maar het eindresultaat lijkt wel veel op wat we al eerder hebben gezien. Vooral omdat Barry het opnieuw aan de stok krijgt met een andere ‘speedster’, wiens verborgen identiteit wederom een grote rol speelt. Dat wil echter niet zeggen dat het schrijfwerk opeens slecht is geworden, The Flash seizoen 3 zit nog steeds goed in elkaar en doet weinig onder voor de voorafgaande afleveringen. De nieuwigheid is er alleen een beetje af, wat een deel van de magie wegneemt; zelfs nu de computereffecten van een hoger niveau zijn.

Gelukkig kan de serie altijd terugvallen op een meer dan uitstekende Tom Cavanagh. De gehele cast herhaalt hun sterke prestaties, maar Cavanagh weet voor de derde keer te verbazen met weer een geheel nieuwe variant op zijn personage. Zijn bijdrage is net zo fris als die van nieuwkomer Tom Felton (ook wel bekend als Draco Malfoy uit Harry Potter), die ook een interessante aanvulling op het geheel is. The Flash seizoen 3 is, mede door deze kleine veranderingen, nog steeds leuk om naar te kijken. Wel zijn de opvulafleveringen, die het overkoepelende verhaal niet vooruithelpen, storender aanwezig. Vooral de crossovers met Arrow en Supergirl voegen niks toe. Het maakt seizoen 3 iets minder indrukwekkend dan het vorige, maar The Flash is zeker nog een garantie op vermaak.