WWE 2K18
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

2K Games heeft met het gebruik van de nieuwe grafische engine flinke stappen gemaakt in de goede richting. De worstelaars, arena's en alles daar omheen ziet er levensecht uit. Helaas valt de MyCareer-modus tegen ondanks dat er meer mogelijk is dan ooit tevoren. Al jarenlang kampt de serie met glitches en helaas is dit in WWE 2K18 niet anders. De leukste ervaring dat het spel biedt, zijn de losse gevechten waarin je alleen of met een hele groep los kunt gaan.

Veel sportgames worden elk jaar opnieuw uitgebracht met andere spelers en ontwikkelingen voor het nieuwe seizoen. Dit gaat meestal gepaard met nieuwe features en verbeteringen om de gamers de beste ervaring te bezorgen. Dit geldt ook voor WWE 2K18, een game die volledig draait om show, spektakel en uiteraard worstelen in bijzondere outfits. Al sinds 2013 brengt ontwikkelstudio 2K Games elk jaar een nieuw deel uit waarbij ze altijd wel wat steken hebben laten vallen. De ontwikkelaars hebben recentelijk aangegeven dat WWE 2K18 het beste deel uit de franchise is en de ultieme ervaring zal bezorgen. Dit komt mede door het toevoegen van nieuwe animaties en gebruik van een nieuwe grafische engine.

Dat ze dit jaar een nieuwe grafische engine hebben gebruikt is zeker te zien. De personages zien er perfect uit en zijn tot in de kleinste details uitgewerkt. De haren, gezichtsuitdrukkingen, tattoos, spieren en zelfs de bezwete lichamen zien er levensecht uit. De arena’s waarin de gevechten plaatsvinden, zien er ook top uit en tijdens de opkomst wordt er ook een hele show van gemaakt. Dit zorgt er mede voor dat je er als speler helemaal in mee wordt gesleurd. Helaas zijn niet in alle modi de grafische aspecten zo sterk. Zo laat het in de MyCareer-mode wat te wensen over. Hierbij zijn de bekende worstelaars, net als in de rest van de game, prima ontwikkeld. Het gaat mis wanneer je naar de andere computergestuurde personages gaat. Deze zien er direct een stuk minder gedetailleerd uit. Hierbij lijkt het net of je een game speelt dat al enkele jaren oud is.

Net als voorgaande delen is er in WWE 2K18 ook een MyCareer-modus aanwezig. Deze biedt veel meer diepgang dan die van eerdere delen. Zo is het nu ook mogelijk om backstage rond te lopen en daar kan zelfs gevochten worden met andere worstelaars. Het is ook mogelijk om met vrijwel iedereen te praten. Hierdoor krijg je wel meer het gevoel dat je zelf echt aan je carrière aan het werken bent. Helaas weegt dit niet op tegen de mindere punten in deze modus. Zo zijn alle dialogen zonder audio. Tijdens de gesprekken bewegen de monden van de personages wel, maar er is geen geluid. Je dient alle gesprekken als ondertiteling te lezen.

Daarnaast zijn er veel laadmomenten aanwezig die soms erg lang duren. Daarnaast komt alles wat traag op gang. Ook het aanmaken van een personage voelt wat kaal. De keuzes zijn niet bijzonder uitgebreid als het gaat om je uiterlijk. Zo kan je bijvoorbeeld alleen een mannelijke worstelaar maken en zijn er beperkte keuzes met bijvoorbeeld kapsels. Gelukkig zijn er wel verschillende accessoires en andere dingen vrij te spelen. Denk hierbij aan een eigen “signature move” of overwinningsdans.

Helaas heeft WWE 2K18 net als eerdere delen ook regelmatig last van glitches. Objecten die door elkaar heen gaan of een vuist die door iemand zijn hoofd gaat, of er juist mijlenver naast zit. Jammer genoeg zijn ze er niet in geslaagd om dit te verhelpen. Ditzelfde geldt voor de besturing. Ze hebben wel wat positieve aanpassingen gemaakt als het gaat om bijvoorbeeld het “pinnen” van je tegenstander. Met de vernieuwde optie dien je zo snel mogelijk een aantal getoonde knoppen in te drukken. De volledige besturing en gameplay loopt soepeler wat een positieve bijdrage oplevert, al komt het nog weleens voor dat je moeite hebt om je worstelaar te krijgen op de plek waar jij hem wilt hebben.

Ondanks de aanpassingen zijn er nog steeds wat nadelen als het aankomt op de “reversals”, het moment waarop je een tegenaanval uitvoert. Tijdens de gevechten zal de tegenstander je proberen af te matten door je in het rond te gooien of schoppen of stoten uit te delen. Wanneer er een aanval wordt uitgevoerd krijg je een halve seconde de tijd om op een knop te drukken om de aanval te stoppen en een tegenaanval uit te voeren. Hiermee neem je direct weer de leiding in het gevecht. Hier had wel wat meer afwisseling en diepgang in mogen zitten. Je krijgt nu erg het gevoel dat je steeds zit te wachten om de knop in te drukken, wat overigens zelden lukt door de korte tijd die beschikbaar is. Het wordt overigens wel leuker wanneer je met een hele groep tegen elkaar gaat vechten. De drukte, de spectaculaire worpen en alle toeters en bellen zorgen voor een ware show.

WWE 2K18 heeft een paar flinke stappen gemaakt op grafisch gebied. Ook is de MyCareer-modus weer een stukje uitgebreider en kun je nu ook backstage. Helaas heeft het spel nog steeds te kampen met de nodige glitches en bug, en krijg je vaak het gevoel dat je alleen maar aan het wachten bent op het moment dat je op de juiste knop kunt drukken. Het spel is vooral leuk om te doen met een grote groep, maar zelfs dat is niet genoeg om het aan te kunnen bevelen.