Review: Fire Emblem Warriors

Joost Klein Middelink, 02 november 2017
Profiel
Fire Emblem Warriors is een flitsende game met veel ambitie. Helaas weet de hoeveelheid personages en voorwerpen geen verschil uit te maken op de gameplay waardoor variatie afwezig is. Als Warriors-game vier sterren, als Fire Emblem-game een krappe drie.

Fire Emblem Warriors is de nieuwste telg in de Musou-serie waarvan Dynasty Warriors de bekendste is. Musou draait om het vechten tegen grote legers met flitsende aanvallen. Het lijkt een trend te worden om andere spellen in dat jasje te steken. Eerder gebeurde dat al met Hyrule Warriors en het recente Warriors All-Stars. Nu is het de tijd voor Fire Emblem om diezelfde behandeling te krijgen.

Het verhaal begint met een prins en prinses, Rowan en Lianna, die aan het trainen zijn tot er plots een gat in de lucht ontstaat waaruit monsters tevoorschijn komen. Het is aan Rowan en Lianna om deze invasie tegen te houden. Zij kunnen hun koninkrijk redden door vijf Gleamstones te vinden tijdens hun avonturen om de duistere krachten te stoppen. Daarbij is Fire Emblem Warriors exact wat je van een Warriors-spel kunt verwachten; veel legers, flitsende aanvallen en missies in redelijk oninteressante doch mooie omgevingen met een flinterdun verhaal. De speler kan meerdere personages besturen die elk hun eigen vaardigheden hebben, maar uiteindelijk zijn de verschillen minimaal.

Doordat ook de Fire Emblem-serie grote legers bevat, past de gameplay er goed bij. De speler kan troepen aansturen via de kaart in het menu, wat nog meer als Fire Emblem aanvoelt. Daarbij werkt het spel met een ‘steen-papier-schaar’-systeem wat we ook al kennen uit de serie. Zo zijn zwaarden goed tegen lansen, lansen op hun beurt weer goed tegen bijlen, enzovoort. Al deze troepen stellen helaas niet zoveel voor want alleen de hoofdpersonen hebben echt invloed op het spel. Hierdoor moet je constant de basis of andere kampen in de gaten houden of deze aangevallen worden. Als je je aan de andere kant van het level bevindt, duurt het lang voor je kunt helpen bij de basis en zo verlies je snel een potje. Dat is erg irritant en vereist constante aandacht. Een goede verdeling van personages is daardoor vereist om te voorkomen dat jouw leger verslagen wordt.

Gedurende het spel ontvang je allerlei voorwerpen en nieuwe wapens die je kunt gebruiken om de personages sterker te maken. Het loont om alle soldaten ongeveer evenveel te trainen want er zijn momenten waarbij bepaalde personages niet speelbaar zijn. Daar heeft Fire Emblem Warriors gelukkig iets op bedacht want met geld kun je hen trainen tot een hoger niveau. Dit maakt de gameplay echter soms wat te makkelijk, want er is geen noodzaak om veel te oefenen als je geld hebt. De overvloed aan items en wapens die spelers krijgen zorgen ervoor dat deze niet veel effect hebben op de gameplay, zeker met de instelling om personages met een enkele knop de meest optimale uitrusting te geven. Zodoende keken wij vrijwel nooit naar de verschillende wapens omdat het eigenlijk geen toegevoegde waarde had.

Het spel draait zowel op de Nintendo Switch als New Nintendo 3DS vrij stabiel maar komt het best tot zijn recht als je het op een tv speelt. Daar kan de kracht van de Switch het beeld net iets mooier laten zien dan bij de andere manieren. Het verschil tussen handheld-modus en docked is miniem, maar de keuze tussen 60fps of 1080p maakt wel iets uit. De N3DS-versie is duidelijk een port van de Switch-versie. Er zijn daar namelijk haperingen als er meerdere legers zijn of veel tegelijkertijd gebeurd. Ook zien de cutscenes er minder mooi uit dan op Nintendo’s paradepaardje. De beste Fire Emblem Warriors-ervaring is daardoor op de Switch in docked-modus.

Fire Emblem Warriors is een leuke en luchtige game maar zeker geen volwaardige Fire Emblem-game. Ondanks dat het spel opties aanbiedt om toch de moeilijkheid van de serie te evenaren, zoals perma-death, voelt dit toch enigszins geforceerd. Wederom valt ook dit Warriors-spel in het straatje ‘knoppen rammen en hopen dat je wint’. Dit doet tekort aan de vele personages en voorwerpen. Er zijn weliswaar 20 speelbare personages en meer dan honderden wapens maar het verschil tussen hen is helaas zo minimaal dat je een paar personages kiest die je het leukst vindt en daarmee het spel verder speelt. De rest valt daarbij in het niet en dat is enorm zonde voor een uitgebreid universum als dat van Fire Emblem.