Kirby Battle Royale
Arran Winmai
Arran Winmai

Kirby: Battle Royale is een uitstekende game om samen met wat vrienden thuis mee aan de slag te gaan. Er is een wijde selectie aan mini-games en krachten waardoor je lekker kunt variëren. Let er alleen wel op dat iedereen een 3DS moet hebben.

Ben je op zoek naar een lekker luchtig spelletje dat je gezellig tegen wat vrienden kan spelen, dan is Kirby: Battle Royale misschien wel het nieuwe spel voor jou. In Battle Royale is iedereen Kirby, maar met verschillende krachten in een breed scala aan mini-games. Win jij de perfecte taart voor jezelf, of gaat hij aan je neus voorbij?

In het spel heb je eigenlijk vier modes: Battle Mode, Online Battle, Story Mode en Training. In Story Mode neem je deel aan toernooi om de perfecte taart te winnen. King Dedede heeft echter een Kirby printer gemaakt, waarmee hij allemaal kopieën creëert om het jou lastig te maken. Het verhaal is simpel en er zijn niet echt plotwendingen, maar de functie van deze mode is dan ook meer om de speler bekend te maken met alle krachten en mini-games. Bovendien speel je alle krachten zo spelenderwijs vrij.

Mocht je geen zin hebben om door een suf verhaaltje heen te gaan en wil je meteen het spel in springen om anderen te verslaan, dan kun je ook goud gebruiken om krachten te kopen. Dit verdien je na elk potje dat je speelt. Bovendien krijg je ook bonusgoud voor het behalen van bepaalde doelen, zoals voor het eerst een minigame winnen. Let er alleen wel op dat je je goud niet terug krijgt als je de gekochte krachten later alsnog vrijspeelt, en de hoofddeksels die je als versiering kunt dragen zijn ook niet gratis.

In het spel kun je eigenlijk altijd maar een paar dingen doen. Je kan aanvallen met de y- en b-knoppen, springen met A en iets of iemand oppakken met l- of r-trigger. Iets dat je oppakt kun je in de richting die je opkijkt gooien om schade te doen of bijvoorbeeld om te scoren. Ook kun je een superaanval doen door b even ingedrukt te houden, met als nadeel dat je even stilstaat. Wel zijn er vijftien verschillende sets aan krachten die de exacte vorm van je aanvallen aanpassen. Met de zweep kun je bijvoorbeeld iets of iemand naar je toe trekken om vervolgens later weer te gooien terwijl de dokter juist jezelf of teamgenoten kan genezen.

De mini-games zijn vermakelijk. De meesten kun je zowel alleen als in teamverband spelen en wat leuker is varieert per spelletje. Zo is er een soort voetbalspel, waarbij je de goal ook op kunt pakken en weg kan rennen (of juist naar de bal toe als hij van je tegenstander is) en die verliest aardig zijn kracht als je in je eentje bent. De normale gevechtsarena daarentegen, kan beide kanten op. Alle varianten van de mini-games zijn simpel, waardoor ze uiterst geschikt zijn om even met wat vrienden te spelen of even snel een potje online te doen.

Online is natuurlijk leuk, maar waar Kirby: Battle Royale het beste uit de verf komt is als partyspel. Denk aan Mario Party of Super Smash Bros. Brawl. En zo’n game wil je natuurlijk met je vrienden spelen en daarvoor zijn dan ook mogelijkheden te over. Slechts een enkel persoon in je vriendengroep hoeft het spel maar te hebben, de rest kan het via download play tijdelijk installeren. Dit is zo gebeurd en vervolgens kan iedereen aan de slag. Vergeet echter niet dat er wel vier 3DS’en nodig zijn om met zijn allen te spelen.

Battle Royale is een leuk, luchtig spelletje dat erg geschikt is om met vrienden of familie te spelen. Als je even niet na wil denken en lekker aan de slag wil gaan is dit het spel voor jou. Verwacht alleen geen diepgang in de gameplay of het verhaal.

Kirby: Battle Royale is beschikbaar voor de Nintendo 3DS. Zoek je Kirby: Star Allies voor de Switch, dan moet je nog even wachten tot het voorjaar.