Review: L.A. Noire: The VR Case Files

Joost Klein Middelink, 12 januari 2018
L.A. Noire: The VR Case Files is een geweldige VR-game voor bezitters van een headset. Ondanks dat de besturing niet altijd strak werkt, is het enige wat het spel verkeerd doet, dat er niet meer van is.

Nadat L.A. Noire Remastered is uitgebracht voor de huidige consoles, vond Rockstar het ook tijd voor een VR-versie van het spel. Dit is uiteindelijk L.A. Noire: The VR Case Files geworden waarin zeven verhalen uit de game in een VR-jasje zijn getild omdat ze hier bij uitstek voor geschikt zijn. Wij hebben de game ook gespeeld en hier kun je lezen hoe ons de ervaring is bevallen.

De zeven verhalen die in deze VR-ervaring zitten, zijn eigenlijk een soort ‘Greatest Hits’-compilatie van de verschillende type misdaden uit het origineel: typische misdaden zoals bijvoorbeeld een moord of een gestolen auto. Binnen deze zaken moet je locaties bezoeken om ze te onderzoeken, maar ook zul je mensen moeten ondervragen over hun motieven zodat ze misschien meer zullen vertellen. Eigenlijk werkt het vrijwel hetzelfde als de Remastered-versie voor de consoles.

Voor VR zijn er verschillende manieren om jezelf voort te bewegen. Het teleporteren werkt het meest nauwkeurig, maar voor volledige onderdompeling kozen wij voor de stijl waarbij je de controllers langs je heen moet zwaaien. Dit doe je zoals je je armen beweegt tijdens het lopen, het werkt alleen niet altijd even soepel. Ook moet je er tegen kunnen qua misselijkheid, maar het is zeker de leukste manier.

De tutorial zorgt er in ieder geval voor dat, ongeacht het type besturing, je leert hoe je items op kunt pakken, zoals een koffiekopje of een geweer. Naast de keuzes voor besturing zijn er ook andere opties toegevoegd waardoor het de spelers makkelijker wordt gemaakt. Denk hierbij aan een mogelijkheid om een knop niet ingedrukt te hoeven houden, maar ook het overslaan van het rijden van locatie naar locatie. Hoewel het rondrijden toevoegt aan de ervaring, kan het soms wat lang duren. Hierdoor blijft het spel voor iedereen toegankelijk.

Als je eenmaal bent gewend aan de besturing, kan het avontuur beginnen en dat is een genot. De animaties zijn aangepast voor VR, waardoor de personages nóg menselijker lijken. Het rondrijden door de stad, inclusief gesprekken met je partner, geeft je het gevoel echt onderdeel te zijn van de ervaring. Soms moet je vechten of schieten en dit werkt ook prima. Het enige wat de complete ervaring tegenwerkt op sommige momenten is de besturing. Gelukkig komt het zelden voor dat dit gebeurd. Je bent dan wel een serieuze politieagent, maar je kunt ook idiote capriolen uithalen. Deze magie ervaar je alleen in VR. Wij hebben geprobeerd in de neuzen van collega’s te peuteren, gekke tekeningen gemaakt tijdens het overhoren en vrolijk gedanst tijdens schietpartijen. De absurditeit van dit alles zorgt voor veel gelach tijdens speelsessies.

L.A. Noire: The VR Case Files maakt het detective zijn in de wereld van L.A. Noire erg leuk door je het te laten ervaren vanuit het oogpunt van Cole Phelps. Doordat je zelf fysiek de misdaden moet zien op te lossen, wordt je betrokken bij de zaken. Zo maak je deel uit van het Los Angeles uit de jaren ’40. De uitwerking hiervan is goed gedaan. Het enige nadeel is dat er slechts zeven zaken zijn omgezet, want de game smaakt naar meer. In de grote open wereld voelen zeven onderzoeken wat weinig aan. Of je nou alle zaken serieus en netjes afhandelt of je gedraagt als een idioot door spullen naar mensen te gooien, het spel zal in ieder geval niet snel vervelen. Laten we hopen dat Rockstar ons meer VR-games zal brengen.

Lees volledig artikel