Logan Lucky

De vergelijking is makkelijk gemaakt, maar Logan Lucky laat zich het beste omschrijven als 'Ocean's Eleven op klompen'. De film komt ietwat traag op gang, maar mondt uit in een uiterst vermakelijk overvalverhaal met een aantal onverwachte wendingen.

Logan Lucky is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.

Regisseur Steven Soderbergh ken je ongetwijfeld van Ocean’s Eleven, Twelve en Thirteen en anders wel van Magic Mike. Niet zo lang geleden kondigde deze filmmaker zijn pensioen aan, waarna hij aan de slag ging met de tv-serie The Knick. Een terugkeer naar het witte doek leek slechts een kwestie van tijd, maar Logan Lucky kwam toch al sneller dan verwacht. Hier zullen we zeker niet over klagen.

Nadat Jimmy Logan (Channing Tatum) wordt ontslagen en de voogdij over zijn dochter dreigt kwijt te raken, besluit hij het heft in eigen hand te nemen. Samen met zijn jongere broer Clyde (Adam Driver) beraamt hij een overval die plaats zal vinden tijdens de grootste Nascar-race van het jaar. Hierbij hebben zij wel de hulp nodig van de beruchte Joe Bang (Daniel Craig), maar er is een probleem: Bang zit in de gevangenis. De Logan-broers zullen iedereen in hun omgeving moeten verbazen door al deze obstakels te overkomen en voor eens en altijd aan te tonen dat ze wel degelijk ergens goed voor zijn.

Logan Lucky

Wanneer Soderbergh met een nieuwe film komt die rond een overval draait, is de vergelijking met de Ocean’s-serie natuurlijk snel gemaakt.
Deze reeks stond altijd garant voor flamboyant camerawerk en ditto muziek, maar Logan Lucky is haast het tegenovergestelde. De formule is gestript tot de kern en overgoten met een ‘hillbilly’-sausje. Het resultaat moet even op gang komen, maar is uiteindelijk minstens zo leuk als zijn voorgangers. Het tempo start nogal laag en zal de kijkers die een regelrechte Ocean’s-kopie verwachten vervreemden. Soderbergh gebruikt dit om de karakters en motivaties van zijn personages uit te diepen, terwijl hij een aantal balletjes opgooid die pas tegen het einde relevant worden. De cinematografie is opvallend ingetogen; eigenlijk laat Soderberg vooral zijn acteurs het werk doen.

Channing Tatum (21 Jump Street, The LEGO Batman Movie) en Adam Driver (Star Wars, Silence) hebben een leuke wisselwerking als de ietwat onnozele broers en de bijrollen van Katherine Waterston (Fantastic Beasts), Riley Keough (Mad Max: Fury Road) en de jonge Farrah Mackenzie maken het ensemble af. Maar de grootste aantrekkingskracht komt wel in de vorm van een heel bijzondere rol van James Bond-acteur Daniel Craig. Zijn vertolking van de boerse Joe Bang, commpleet met southern-accent, gaat tegen elke gewoonte van de Britse gentleman in. Zijn uitspraak is niet altijd waterdicht, maar het is duidelijk dat Craig plezier heeft in zijn rol en dit straalt af op de kijker. Het zorgt voor een uiterst vermakelijk overvalverhaal met een aantal onverwachte wendingen, maar verwacht niet de typische Ocean’s-flair; dit zijn overvallers op klompen.