The Beguiled

The Beguiled is een stijlvolle vertelling met een meerkantig karakter. De manier waarop genderrollen worden behandeld zonder in vermoeiende politieke betogen te vervallen, is bewonderenswaardig.

The Beguiled is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.

De naam Coppola is er een die in Hollywood vele deuren opent. Hij behoort niet alleen toe tot de legendarische regisseur Francis Ford (The Godfather, Apocalypse Now!), ook zijn dochter Sofia draagt de naam met ere. En laten we steracteur Nicolas niet vergeten. Voor hem is Cage natuurlijk slechts een artiestennaam, gekozen om op eigen benen te staan.

Het verhaal speelt zich af tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog, in een van de geconfedereerde staten. De gewonde korporaal McBurney (Colin Farrell), afkomstig uit het noorden, belandt op een afgelegen meisjesinternaat. De mannen zijn al geruime tijd uit de omgeving vertrokken en de school staat onder leiding van Miss Martha (Nicole Kidman) en Edwina (Kirsten Dunst). De komst van alfa-mannetje McBurney zorgt hierdoor voor verschillende spanningen, bedrog en jaloezie. En wanneer de soldaat is hersteld, blijkt niet hij niet van plan om te vertrekken.

The Beguiled Foto: Focus Features

Sofia Coppola won op het filmfestival van Cannes de prijs voor beste regisseur, als tweede vrouw ooit (en de eerste sinds meer dan zeventig jaar). Haar werk verdient het ook zeker om bekroond te worden. The Beguiled neemt de tijd om de setting, de personages en hun relaties neer te zetten. Dit gaat gepaard met mooie dromerige beelden, zoals we kennen van andere Sofia Coppola-films. Een opvallend verschil is dat de film een stuk duisterder is. Vooral nachtscènes zijn erg subtiel belicht, wat het pre-elektrisch tijdperk mooi illustreert en ook voor een onheilspellende sfeer weet te zorgen. Naarmate de film vordert, krijgt dit steeds meer effect. Wat start als een echt klassiek drama gaat steeds meer horror-trekjes vertonen en bevat ook interessante sporen van zwarte humor.

Deze botsende tonen gaan ook de acteurs goed af. Aanvankelijk lijkt de meisjesschool een wat stoffige aangelegenheid, maar de manier waarop een vreemdeling de boel weet op te schudden komt erg natuurlijk over. Colin Farrel laat de intenties van de buitenstaander op een mooie manier ontvouwen; de rol van charmeur met dubieuze bedoelingen is hem op het lijf geschreven. Maar vooral de botsing tussen de personages van Nicole Kidman (Lion) en Kirsten Dunst (Hidden Figures) vormt het spil en de actrices voeren het gezelschap kundig aan. Hoewel de kracht van vrouwen een grote rol speelt, weet Sofia Coppola makkelijke, en inmiddels vermoeiende, boodschappen hierbij mooi uit de weg te gaan: The Beguiled voelt niet als slechts het zoveelste politieke pamflet over genderverschillen, maar weet de subjecten op een natuurlijke manier te presenteren. Een interessante film die de naam Coppola wederom eer aan doet.