Final Fantasy XII The Zodiac Age pc-versie

Final Fantasy XII The Zodiac Age is een remaster van een van de beste PlayStation 2-RPG's ooit gemaakt. Het spel is behoorlijk traag, maar presenteert nog steeds een indrukwekkende wereld. Een wereld die alleen maar meer kan betoveren dankzij 60FPS op de pc, opgepoetste visuele effecten en opnieuw opgenomen muziek die zo uit een Star Wars-film had kunnen komen.

Final Fantasy XII The Zodiac Age is inmiddels al iets meer dan een half jaar te verkrijgen voor de PlayStation 4. Sinds kort is hier ook de pc-versie bijgekomen, maar is die wel de moeite waard?

The Zodiac Age is de geremasterde versie van het ongelooflijk veel geprezen Final Fantasy XII voor de PlayStation 2. Alhoewel het spel goed ontvangen werd, heeft het nooit al te veel aandacht gekregen omdat het zo’n twee weken voor de release van de PlayStation 3 verscheen: meer dan genoeg reden dus voor een remaster.

Een overzicht van alle veranderingen in The Zodiac Age kun je hier lezen. Het grootste punt is het ‘Zodiac Job System’ dat nooit buiten Japan verschenen is. Hiermee kun je je personages een stuk meer ontwikkelen en ze zo laten spelen als jij wilt. Natuurlijk is het spel visueel een stuk opgepoetst en ook vernieuwde soundtracks zijn beschikbaar. Dit alles zag er al fraai uit op de PlayStation 4, maar met 60FPS op de pc komt het pas echt tot zijn recht. Dit is dan ook wel het grootste voordeel van de pc-versie ten opzichte van de eerder uitgebrachte PS4-versie. Verder kun je in deze Steam-variant ook nog eens een soort cheat aanzetten waarmee je met het maximale aantal gil (geld) en license points (punten die gebruikt worden om je personage te ontwikkelen) het spel start. Dit is een beetje raar, alsof je Pokémon begint met een level 99 Pikachu en 150 master balls.

Final Fantasy XII The Zodiac Age jobs

Maar toch: als je deze cheats simpelweg niet gebruikt, kun je lekker genieten van een geweldige, opgepoetste wereld in 60FPS. Het Star Wars-achtige verhaal, met zelfs hele Star Wars-achtige muziek en presentatie, staat nog steeds als een huis. Ook het Gambit-systeem is nog steeds zeer interessant. Met Gambits kun je voor elk personage bepaalde lijsten met prioriteiten maken in de vorm van ‘als, dan’-redeneringen, zodat je maar één personage hoeft te besturen. Dit kan ongelooflijk uitgebreid worden. Zo kan je instellen dat bepaalde vuur-aanvallen alleen gebruikt worden tegen monsters met een zwak ervoor, of als er meer dan drie monsters aanwezig zijn, of krijgen genezende spreuken de hoogste prioriteit als iemands levenspunten onder een bepaalde grens komen.

Alhoewel dit allemaal erg lekker werkt en het enorm veel voldoening geeft als je eenmaal een goede setup hebt lopen, voelt het toch een beetje als een wat houterige versie van XIII’s paradigm system. Dat is makkelijk gezegd, maar het systeem van XIII zou er waarschijnlijk niet geweest zijn zonder dit Gambit-systeem.

Al met al blijft Final Fantasy XII een enorm sterk spel en krijgt het met deze remasters voor PS4 en pc eindelijk de aandacht die het altijd verdiend heeft. Danzkij de verhoogde FPS en nog wat andere kleine toevoeginkjes is Final Fantasy XII The Zodiac Age voor de pc ongetwijfeld de beste versie van het spel.