Legends of Tomorrow seizoen 2

Legends of Tomorrow mist de narratieve doortastendheid of emotionele invalshoek van series als The Flash en Arrow, maar de goed gebrachte stripboekstijl en lichthartige toon weten ook in seizoen 2 nog zeker voor vermaak te zorgen.

Legends of Tomorrow seizoen 2 is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.

Terwijl het filmuniversum van DC Comics moeite heeft om van de grond te komen, verloopt het op het kleine scherm allemaal wel voorspoedig. Het begon allemaal met Arrow, waar al snel The Flash uit ontstond. Later kwam daar Supergirl bij en de meest recente toevoeging is Legends of Tomorrow. Hierin komen verschillende helden (en zelfs schurken) samen om te vechten tegen een gemeenschappelijke vijand; je zou het kunnen zien als de tv-tegenhanger van films als Avengers of Justice League.

In het eerste seizoen maakten we kennis met Rip Hunter (Arthur Darvill), een tijdreiziger die al vierduizend jaar vecht tegen de onsterfelijke Vandal Savage (Casper Crump). In de zoektocht naar hulp bij zijn strijd, kwam Hunter uit in januari 2016. Hier recruteerde hij een onwaarschijnlijke verzameling helden. Van dit gezelschap zijn Sara Lance (Caity Lotz), Dr. Martin Stein (Victor Garber), Jefferson Jackson (Franz Drameh) en Ray Palmer (Brandon Routh) nog over, ditmaal bijgestaan door Amaya Jiwe (Maisie Richardson-Sellers) en Nate Heywood (Nick Zano). Want wanneer kapitein Rip verdwijnt, zal hulp uit onverwachte hoek nodig zijn om het verleden en de toekomst te redden.

Legends of Tomorrow seizoen 2 Foto: Warner Bros.

Legends of Tomorrow brengt een grote verscheidendheid aan personages en vanzelfsprekend is er niet genoeg tijd om hen allemaal even goed uit te diepen. De serie is dan ook nog steeds alleen het kijken waard als je bekend bent met de eerdere series in het zogenaamde Arrowverse.
Tijdens het eerste seizoen was het nog wachten op de verdieping, maar inmiddels is duidelijk dat de serie narratief gezien gewoon niet heel interessant is. Het kan zich niet meten met de tijdreisavonturen van The Flash, waarin de persoonlijke invalshoek meer emotioneel gewicht met zich meebrengt. In plaats daarvan richt Legends of Tomorrow zich meer op luchtig vermaak. De vormgeving is volop aanwezig; vooral de computereffecten zijn van een hoog niveau vergeleken met andere Arrowverse-series. Maar na een eerste seizoen dat alsmaar beter werd, begint deze fundering nu weer enigszins af te brokkelen.

Dat wil gelukkig niet zeggen dat Legends of Tomorrow seizoen 2 slecht is: de personages hebben genoeg te bieden en weten het geheel nog prima te laten vermaken. Hierbij wordt geprofiteerd van een sterkere schurk door de terugkeer van Eobard Thawne (Matt Letscher), een van de hoogtepunten uit The Flash. Daarbij is de toon nog van groot belang. De stripboek-stijl komt mooi naar voren: de serie neemt zichzelf niet te serieus, zonder geloofwaardigheid te verliezen. Ook blijven de verhaallijnen lekker groots opgezet, want het tijdreisaspect maakt vele uitstapjes mogelijk en hierbij ligt het tempo hoog, waardoor het verloop altijd onvoorspelbaar blijft. Doordat de serie slechts een nichepubliek zal aanspreken, lijkt een levensduur zoals die van Arrow (zes seizoenen) buiten bereik, maar voorlopig valt er nog wel plezier te beleven.