Tesla vs Lovecraft

Tesla vs Lovecraft vermaakt het eerste half uur vanwege de verschillende onderdelen die het spel te bieden heeft. Helaas verandert het vrij snel in een sleur van herhaling. Er zijn een hoop alternatieven die interessanter zijn dan deze game.

Tesla vs Lovecraft is een twin-stick-shooter van de makers van Crimsonland, Jydge en Neon Chrome. Het combineert de welbekende wetenschapper met monsters gebaseerd op de werken van H.P. Lovecraft. Het spel is momenteel verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc. Later moet Tesla vs Lovecraft ook beschikbaar worden voor iOS en Android.

Na de introductie van het flinterdunne verhaal, leren we de besturing kennen en zien we hoe je als Tesla alle monsters kunt doden. Zoals te verwachten valt van een twin-stick-shooter, bestuur je Tesla met de linker-stick en richt je met de rechter. Met de triggers schiet je en gebruik je vaardigheden. Daarnaast kan Tesla ook een paar stappen vooruit teleporteren om eventuele monsters te ontwijken. Verder kun je onderdelen van een robot verzamelen zodat je tijdelijk gebruik kan maken van een sterke machine. Tijdens levels verdien je ook verschillende voordelen door het doden van vijanden. Zo krijg je bijvoorbeeld sterkere kogels, snellere teleports of andere versterkingen. Helaas raak je deze kwijt na elk level, waardoor je steeds opnieuw de keuze moet maken tussen de voordelen.

Hier ligt direct een van de vele nadelen van Tesla vs Lovecraft: elk level voelt nutteloos. Je schiet monsters af, vindt power-ups en gebruikt vaardigheden. Zodra je een level haalt, ga je door naar het volgende en begin je opnieuw. Het enige wat verandert, is de vorm van de omgeving. De eerste tien potjes leer je nieuwe vijanden kennen, maar daarna voelt het allemaal erg repetitief. De monsters zijn ook niet erg intelligent waardoor je het gemiddelde level kunt halen door rondjes te lopen en voorwerpen op te pakken. Daarbovenop speel je alleen onderdelen vrij als je het spel vaker uitspeelt. Zodoende voelt het geheel al snel aan als een klus in plaats van vermaak.

Tesla vs Lovecraft zou enorm veel potentie moeten hebben vanwege de setting en het genre. Helaas voelt alles aan alsof het een onderdeel is van een groter geheel, maar zodra je het uitspeelt, besef je dat dit toch echt de hele game is. Het vaker spelen ervan wordt gestimuleerd vanwege de vele dingen die te verkrijgen zijn. Toch is de game in de kern niet interessant genoeg om dat vaak te doen. Zeker een gemiste kans van de ontwikkelaars. Helaas voor Tesla vs Lovecraft zijn er een hoop alternatieven die vergelijkbaar en beter zijn. Denk daarbij aan Nex Machina of Enter the Gungeon.

Tesla vs Lovecraft