Daddy’s Home 2

De verbrede cast van Daddy's Home 2 zorgt voor weinig vernieuwing; de film doet vooral meer van hetzelfde met slapstick-humor en flauwigheden. Daar kunnen we het niet helemaal op afrekenen, maar van Mel Gibsons aandeel had meer verwacht mogen worden.

Daddy’s Home 2 is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.

Vervolgfilms hebben al een ver van goede reputatie, maar in het geval van komediefilms is het al helemaal een berucht verschijnsel. Films als The Hangover 2 en Zoolander 2 wisten het succes van het origineel niet te evenaren. En Daddy’s Home 2? Ondanks de toevoeging van twee uitstekende acteurs, past deze film helaas in hetzelfde rijtje.

Nadat vader Dusty (Mark Wahlberg) en stiefvader Will Ferrell (Brad) hun verschillen hebben bijgelegd, komen zij samen voor een nieuw obstakel te staan. Speciaal voor kerst komen hun beide vaders op bezoek, met hun net zo uitgesproken karakters. De vader van Dusty, Kurt (Mel Gibson) is een typische alfa-man, terwijl Don (John Lithgow) erg lief, maar ook behoorlijk onnozel is. Een botsing van persoonlijkheden, vooral wanneer ook ene Roger (John Cena) zich ermee gaat bemoeien.

Daddy's Home 2 prijzenpakket Foto: Paramount Pictures

Mel Gibson en John Lithgow zijn dé grote toevoegingen aan dit vervolg, maar de meeste ogen zullen zijn gericht op eerstgenoemde. Ooit het lievelingetje van Hollywood, tegenwoordig een carrière die maar niet uit het slop weet te komen. Hij speelde de laatste jaren nog wel uitstekende rollen, maar van een definitieve (her)doorbraak kunnen we nog niet spreken. Daddy’s Home 2 zal hier geen verandering in brengen. Het is leuk om te zien hoe Gibson zijn status als klootzak heeft omarmt, al levert dit niet genoeg humoristische momenten op. Mark Wahlberg wist, en weet, de lastige balans van deze rol een stuk beter in te vullen.

Lithgow is een betere toevoeging en vormt het ideale verlengstuk van de onnozelheid van Will Ferrells personage, waardoor de ‘gimmick’ van dit vervolg nog enigszins tot zijn recht komt. Verder doet terugkerend scenarist/regisseur Sean Anders vooral meer van hetzelfde. Veel slapstick-humor en flauwigheden dus. Daar kunnen we het niet helemaal op afrekenen, het zal immers de liefhebbers van het origineel wel kunnen aanspreken. Ons laat het vooral onberoerd: Daddy’s Home 2 kijkt prima weg, maar ben je twee dagen later alweer vergeten.