Zoolander 2

Technisch is Zoolander 2 zeker degelijk te noemen. Helaas weet de film nooit aan het lachen te zetten; toch de primaire taak van een komedie.

Zoolander 2 is nu te koop op Blu-ray en DVD.

We zien tegenwoordig vaak dat een bekende film pas na een aantal jaar een vervolg krijgt. Zo zagen we recentelijk Jason Bourne, Finding Dory, Independence Day, Mad Max en natuurlijk Star Wars en Jurassic World. Nu is er ook Zoolander 2, het vervolg op de komedie uit 2001.

Voormalig topmodellen Derek Zoolander (Ben Stiller) en Hansel (Owen Wilson) komen na jaren weer met elkaar in contact. Het duo wordt naar Rome gelokt, waar hun terugkeer op de catwalk uitloopt op een fiasco. De verleiding om met pensioen te gaan is groot, maar dan komt het tweetal in aanraking met de agent Valentina (Penélope Cruz). Bekende popartiesten als Justin Bieber (Justin Bieber) worden vermoord en Derek is de enige die hun mysterieuze laatste blikken kan interpreteren. Er blijkt een groot complot gaande, onder leiding van Jacobim Mugatu (Will Ferrel) en Alexanya Atoz (Kristen Wiig).

zoolander_2_02034688_st_3_s-high

Net als bij het eerste deel neemt Ben Stiller (The Secret Life of Walter Mitty) ook nu weer de regie voor zijn rekening. Hij laat Zoolander 2 het hoofd boven water houden; de film is nooit tenenkrommend slecht en stoort ook niet echt. Toch krijgt Stiller het ook niet voor elkaar om een lach tevoorschijn te toveren, zoals hij in de regiestoel van Tropic Thunder wel vaak wist te doen. Helaas weet Zoolander 2 dus niet de primaire taak van een komedie te vervullen. Dit komt zeker niet door een tekort aan mogelijkheden; de mode-industrie komt niet vaak in films aan bod en zou dus voldoende originele grappen op moeten kunnen leveren. Het lukt de film helaas niet om gebruik te maken van dit onderwerp of de recentere ontwikkelingen in deze bedrijfstak. Dat het mode-aspect zo inwisselbaar is, doet Zoolander 2 erg cliché aanvoelen.

Dat Will Ferrels (Daddy’s Home) schurk Mugatu pas halverwege de film ten tonele verschijnt helpt ook niet bepaald. Voorafgaand aan dit punt ontbreekt het de film aan focus, na dit punt is het eigenlijk al te laat om nog een verhaallijn op te zetten. Cameo’s van beroemdheden als Justin Bieber, Katy Perry, Skrillex, Lewist Hamilton en zelfs Benedict Cumberbatch (Black Mass, The Imitation Game) worden niet goed benut en als de humor dan ook nog niet slaagt, blijft er bar weinig over. Naast het degelijke camerawerk en de redelijke acteerprestaties heeft Zoolander 2 dus helaas weinig te bieden.