Late Shift (Switch)

Late Shift is een spannende film met een paar eindes. Hierdoor speel je film nog een keer of twee door maar meer dan dat heeft het niet te bieden. De personages voelen wel soms wat knullig.

Het fenomeen Full-Motion-Video werd in de jaren ’90 veel gebruikt in spellen om een interactieve film te maken. Denk hierbij aan spellen zoals Night Trap, The 7th Guest of Dragon’s Lair. Hier bepaalde je zelf het einde van het spel door de keuzes die je gemaakt had. Ondanks dat dit soort spellen minder vaak voorkwamen, zijn ze nooit helemaal verdwenen, want recent verschenen Life is Strange, The Telltale-series-spellen en binnenkort ook Detroit: Become Human. Late Shift valt ook in deze categorie. Dit laatstgenoemde spel is al een tijdje uit, maar is sinds kort beschikbaar voor de Nintendo Switch. Lees hier of dit type spel ook goed uit de verf komt op deze console.

Waar Late Shift zich in onderscheid, is dat het een volledige actiefilm is waarin jij bepaalt hoe het afloopt. Aan het begin van de film krijg je al een paar keuzes waar geen directe consequentie aanhangt. Dit zorgt ervoor dat je gewend raakt aan het maken van beslissingen. Wij werden overvallen de eerste keer dat wij moesten kiezen. Dat heeft te maken met het feit dat de keuze abrupt op het scherm verschijnt. Het spel probeert je voor te bereiden aan de spontaniteit van keuzes maken en de korte tijd die je ervoor hebt.

Het mes snijdt aan twee kanten met deze ontwerpkeuze. Aan de ene kant zul je in het echte leven ook weinig tijd hebben in zulke situaties, anderzijds hoef je maar met je ogen te knipperen en je hebt wellicht een belangrijke keuze gemist. Hierdoor is het direct duidelijk dat Late Shift niet ontspannen gespeeld kan worden. Niet kiezen lijkt ook een keuze maar vaak resulteert dit in een minder goede afloop, waardoor het maken van keuzes gestimuleerd wordt.

Late Shift

Na ongeveer een uur heb je de hele film gezien. Afhankelijk van je keuzes is de film op een van de zeven manieren geëindigd. Doordat er meerdere eindes zijn en een aantal scenes die je wellicht hebt gemist, nodigt het spel uit om de film vaker door te lopen. Helaas wordt nergens verteld of de keuze al gemaakt is of of je de gevolgen al hebt gezien, dus je zult zelf moeten onthouden wat je al wel of niet gedaan hebt.

Het is leuk om vrienden de film te laten ervaren om te kijken of jullie dezelfde keuzes maakten. Verder is Late Shift helaas weinig interessant meer na een paar keer spelen. Een hoop keuzes zijn nutteloos omdat beide opties hetzelfde gevolg hebben en de personages voelen soms wat knullig of onhandig aan. De film zelf is wel leuk voor een avondje vermaak, maar als spel biedt het niet meer dan een aantal verschillende eindes. Geen bijzonder pareltje dus, maar zeker leuk voor een avondje vermaak.