Frostpunk

Frostpunk mixt het bouwen van een stad perfect met resource-management en het maken lastige keuzes. Dit gebeurt allemaal onder enorm veel druk en je zult er alles aan moeten doen om je stad te redden van de kou. Het gebeurt niet vaak dat een city-builder je op het puntje van je stoel laat zitten. Daarmee is Frostpunk een unieke game die prachtig in elkaar steekt.

Zo’n vier jaar geleden verscheen een waar juweeltje: This War of Mine was een game van het (toen nog onbekende) 11 bit studios. In This War of Mine bekeek je oorlog van een volledig andere kant, de niet heldhaftige kant. Voor het eerst speelde men niet als een dappere soldaat die de vijand moest afmaken, maar als een stel burgers die niets anders probeerden dan de terreur van de oorlog te overleven. Het spel werd met enorm veel lof onthaald en ook vandaag de dag is het nog populair. Inmiddels komt het Poolse 11 bit studios met een hele andere titel: Frostpunk. In Frostpunk wordt de hele aardbol gegrepen door een onverwachte vorst. Jij leidt de laatste beschaving, die ‘in the middle of nowhere’ de kou probeert te overleven.

Waar veel enigszins vergelijkbare spellen rustig beginnen en dingen steeds verslechteren, is de situatie in Frostpunk vanaf de eerste minuten al bar en boos en wordt het alleen maar erger. Je begint in een krater met niets dan een generator en het is aan jou om de stad op te bouwen en steeds uit te blijven breiden. Belangrijk is om te realiseren dat dit niet een kwestie is van kijken hoe je leuk huisjes neerzet om een mooi geheel te maken. Het draait in Frostpunk echt om het overleven en aan het voldoen van alle benodigdheden. Verzamel genoeg hout en staal voor gebouwen en behoud altijd een goede koolvoorraad om de generator draaiende te houden. De huizen en zelfs alle werkplaatsen moeten goed verwarmd zijn. Tegelijkertijd moet je nieuwe technologieën ontdekken die je behoorlijk helpen. Afhankelijk van de technologieën die je ontwikkelt, verandert de speelstijl ook enorm. Alhoewel het allemaal zo eenvoudig klinkt, wordt het een ingewikkeld bolwerk en zul je alles moeten geven om te overleven. Word je in het begin nog een beetje ongemakkelijk van het invoeren van kinderarbeid, tegen het eind laat je zonder aarzelen een groep kinderen overuren draaien om genoeg eten te verzorgen.

Dat is de kracht van Frostpunk: het laat je er alles aan doen om te overleven en test hoe ver jij precies bereid bent om te gaan. In het begin maakt het je misschien niets uit om bepaalde wetten die onschuldig lijken door te voeren voor het grotere goed, maar op een gegeven moment schik je toch wel als je trotse stadje erg veel op een tweede DDR begint te lijken, met propaganda en al. Echter kan er ook gekozen worden om mensen te leiden met geloof in plaats van orde, maar dit zal niet altijd even makkelijk zijn.

Frostpunk stad

Dat is dan ook waar Frostpunk het meeste verschilt met andere city-builders. Je hebt hier een duidelijk doel en het grijpt je volledig. Je moet je stad goed voorbereiden op de storm en zo veel mogelijk mensen hierbij laten overleven. Ook mogen mensen niet té ontevreden worden, want dan heb je een kans op protesten en kun je het spel op die manier verliezen. Het spel heeft ook een einde, waardoor tijd opeens een beperkt middel wordt en je alleen maar gemotiveerder raakt om de eindstreep te halen. Nee, Frostpunk is geen makkelijk spelletje waarbij je rustig achteruit zit terwijl je een leuk stadje maakt, maar je gaat echt op het puntje van je stoel zitten en maakt alle berekeningen in je hoofd om je volk zo goed mogelijk door deze harde tijden te loodsen.

Niet alleen kun je bij je stad zelf acties ondernemen, ook kun je ontdekkingsploegen inzetten om bepaalde gebieden af te gaan. Dit levert soms goederen op, maar kan je ook voor lastige dillemma’s zetten, bijvoorbeeld als je een groep vluchtelingen tegenkomt. Wat doe je met ze? Eigenlijk zijn ze een last, maar je kunt ze ook niet zomaar achterlaten, of toch wel?

Frostpunk laat je continu deze lastige keuzes maken en dit gaat perfect gepaard met het element van het managen van grondstoffen, het bouwen van je stad en het ontwikkelen van de juiste technologieën. Frostpunk is daardoor niet alleen een uniek spel, maar zit ook nog eens enorm solide in elkaar. Met verschillende speelstijlen en scenario’s ben je nog wel even zoet. Ook kunnen we een rijke toekomst voor het spel zien, aangezien extra downloadbare scenario’s voor een hoop extra uren speelplezier zouden kunnen zorgen. Het is een echte aanrader voor mensen die wel van een strategische uitdaging houden.