Doorgaan naar artikel
Gaan studio’s te ver met de gekte rondom Battle Royale?
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Het kan je niet ontgaan zijn: de opkomst van de Battle Royale-games. Niet alleen zijn er giganten als Fortnite en PUBG die een absurd aantal spelers halen, maar ook horen we steeds vaker over standaard mainstream-titels die opeens met een Battle Royale-modus willen komen. Zo zou Call of Duty: Black Ops IIII volgens geruchten een eigen Battle Royale-modus krijgen, verzorgd door Raven Software. Dezelfde verhalen gaan ook rond over een eventuele Battlefield Battle Royale en Rockstar’s Red Dead Redemption 2. Ook Boss Key Productions kwam plotseling met Radical Heights, wat een beetje voelde als een wanhopige poging om het bedrijf te redden na het niet zo commercieel succesvolle LawBreakers (helaas was het hun niet gelukt en heeft Cliffy B’s studio inmiddels zijn deuren gesloten) De populariteit van het genre is dus niet te ontkennen en het zorgt ook voor interessante games, dus daar is niets mis mee. Maar zouden AAA-studio’s ook al hun mainstream-shooters vol moeten proppen met Battle Royale?

Een derde van de pc-gamers heeft al wel eens een Battle Royale-game gespeeld en ook op de consoles doet met name Fortnite het bijzonder goed. Je kan je dus afvragen of mensen zitten te wachten op een Call of Duty-royale of iets in die richting. Niet alleen is de kans groot dat mensen die erop zouden zitten te wachten inmiddels al zoet zijn met PUBG of Fortnite, maar ook maakt het Call of Duty weer een stuk minder uniek. In een tijd waar iedereen dag in, dag uit gedropt wordt op een eiland met honderd mensen, heb je als team-shooter met kleinere levels en kortere potjes juist mooie afwisseling te bieden. De reeks staat al jarenlang bekend om snelle actie, lekker vloeiende levels en vlotte kills: allemaal dingen waar je niet aan denkt bij Battle Royale. Het is dus essentieel voor Black Ops 4, als de geruchten kloppen, dat zowel bij de ontwikkeling als de marketing het overgrote deel van de focus zal liggen op de normale multiplayer zoals we die al jaren kennen, met hoogstens Battle Royale als klein extraatje.

Voor Battlefield is het nog een stuk gevaarlijker. De hardcore Battlefield-fans staan namelijk voor een groot deel bekend als keiharde puristen. Afgezien van het feit dat Battlefield door zijn al ruime maps en grote afstanden geschikt lijkt, zou een dergelijke toevoeging ongetwijfeld voor een hoop afkeer kunnen zorgen. Anderzijds staat EA er toch om bekend om vrijwel blindelings grote trends in de gamesindustrie te volgen en er iets mee te proberen (Dawngate, iemand?), dus het zou ons niets verbazen.

Iets als Red Dead Redemption 2 zou aan de andere kant wel weer mooi gebruik kunnen maken van de Battle Royale-hype. Door de unieke Western-setting, die hopelijk ook nog eens geweldig uitgevoerd zal worden, zal het daadwerkelijk iets unieks met zich meebrengen. Daarnaast zijn de open werelden van Rockstar perfect geschikt voor Battle Royale-wedstrijden. Je sluit een bepaald gebied af, voegt misschien wat kleine elementen toe voor extra spanning, je verstopt wat wapens en dan heb je al snel een perfecte kandidaat.

Red Dead Redemption 2 Battle Royale

Een Battle Royale-modus is dus misschien niet een goed idee voor alle individuele games, maar hoeft ook niet altijd slecht te zijn. Toch is het ongezond voor het ecosysteem als elke studio er maar blindelings bovenop springt. En dit zijn nog maar een paar voorbeelden: de verwachtingen zijn dat er in het komende half jaar nog tientallen Battle Royale-games en -modi aangekondigd worden of zelfs uit zullen komen.

Mensen willen toch enige vorm van diversiteit. Hoe leuk je een Fortnite of PUBG ook vindt, veel shooter-fans willen na een aantal weken of maanden toch ook weer eventjes rustig in een level laden en lekker erop los knallen, zonder dat dit met een survival-setting gepaard gaat. Daarom verwacht ik persoonlijk dat zelfs als meerdere studio’s dit jaar nog met extra Battle Royales komen en zelfs als het succesvol zou zijn, er in 2019 een zekere tegenstroming zal komen die geboren is uit een vraag om meer diversiteit, een vraag om games toch een eigen identiteit te laten hebben. Nieuw is soms heel leuk, nieuw is soms zelfs beter, maar er zal toch ook een zeker verlangen blijven naar het oude en vertrouwde.