The Infectious Madness of Doctor Dekker

The Infectious Madness of Doctor Dekker is een interessant concept met overtuigend beeldmateriaal. De besturing is storend en het voelt allemaal net iets te vreemd aan om voor de gemiddelde gamer interessant te blijven, behalve voor de liefhebbers van Lovecraft en interactieve films. Een unieke ervaring is het zeker.

Wales Interactive heeft een tijdje geleden de FMV-game Late Shift uitgebracht op de Nintendo Switch. Een FMV-game is een interactieve ervaring die gebruikmaakt van korte filmfragmenten om het verhaal te vertellen. De keuzes die je maakt, hebben invloed op de gevolgen van het verhaal. Dezelfde studio brengt ons nu, het door Lovecraft-geïnspireerde, The Infectious Madness of Doctor Dekker voor PlayStation 4, Xbox One en Switch. Deze titel was al even beschikbaar op de pc via Steam, maar is nu dus ook op andere platformen verkrijgbaar.

In The Infectious Madness of Doctor Dekker speel je als psychiater die de patiënten van dokter Dekker overneemt. Hij is namelijk vermoord en de politie vermoedt dat een patiënt hem van het leven heeft beroofd. Naast het achterhalen van wat zijn patiënten mankeren, moet je dus ook de moord op dokter Dekker oplossen. Dit doe je door met de verschillende mensen te praten over hun problemen, maar ook waar zij waren op de avond dat de goede dokter het leven liet.

Elk personage heeft een eigen aandoening of beperking die soms vager is dan de ander. De een heeft een extra uur tijd per dag terwijl de ander complete dagen opnieuw beleefd. Kort na het starten van deze game, wordt duidelijk dat het geen standaard kantoor is, maar dat er duistere zaken spelen. Hoe verder je komt, hoe vaker je het gevoel krijgt dat het niet pluis is. Waar het spel in het begin een realistische ervaring lijkt, worden al snel demonen en duistere krachten genoemd.

The Infectious Madness of Doctor Dekker

Het spel is opgebouwd uit een aantal hoofdstukken, waarin je tegen de patiënten praat en probeert alle informatie uit hen te halen. Je kunt vragen stellen door deze te selecteren uit een lijst. Heb je een andere, vaak specifiekere, vraag, dan moet je deze zelf typen. Afhankelijk van de sleutelwoorden die je gebruikt, krijg je een goede reactie, of een nietszeggend antwoord. Dit nodigt uit om de detective uit te hangen, maar frustreert op vele momenten. Wanneer je namelijk voor jouw gevoel de juiste woorden gebruikt, kan de game een compleet ander antwoord voorschotelen. Het typen werkt wellicht goed op de pc, maar op de consoles is het een verschrikking om hele vragen te moeten typen met een controller. Daar zijn oplossingen voor, zoals een toetsenbord of de touchscreen van de Switch, maar het zou niet zo beperkend moeten zijn.

De personages zijn diepgaand en je zult soms flink moeten graven om achter een antwoord te moeten komen. Het is zodoende erg spannend om de waarheid te weten te komen. Daar komt bij, voor elke keer dat je het spel van begin tot eind speelt, is er telkens een andere dader. Hierdoor zal geen enkel potje hetzelfde zijn. Echter stelt de gameplay niet zo heel veel voor naast wat vragen stellen en uiteindelijk een dader aanwijzen. De gebeurtenissen tussendoor zijn geheimzinnig en interessant, maar toch voelt het allemaal aan als een vreemde eend in de bijt. Zeker omdat je soms voor jezelf de juiste vragen stelt of correcte informatie hebt, maar de game bepaalt dat het niet zo is. Bepaalde vragen of reacties hebben ook een blijvende invloed op personages, waardoor deze tekortkoming nog erger hindert.

Het is duidelijk dat de ontwikkelaars veel tijd en moeite in The Infectious Madness of Doctor Dekker hebben gestoken. Er zijn zoveel opgenomen reacties en de personages voelen oprecht en realistisch. Helaas staat de gameplay voor veel mensen ver van het bed en werkt de besturing verre van optimaal voor consoles. Voor liefhebbers van aparte, vreemde en FMV-games  is het zeker een aanrader. Een interessant verhaal, alleen een onhandige uitwerking.

The Infectious Madness of Doctor Dekker