Tennis World Tour

Wanneer je Tennis World Tour speelt, merk je dat er veel meer in had gezeten. Helaas is de game gewoon niet af en wordt het geteisterd door onvolkomenheden.

In de hoogtijdagen van de tennisgames vochten Virtua Tennis en Top Spin beiden om de troon. Door die strijd werden we met Top Spin 4 misschien wel op de beste tennis-simulatie ooit getrakteerd. Die game stamt echter alweer uit 2011 en sindsdien lijkt het genre wel doodgebloed. Totdat BigBen vorig jaar bekendmaakte dat ze samen met Breakpoint Studio het racket weer op gingen pakken en met de hulp van Top Spin 4-ontwikkelaars Tennis World Tour op de markt zouden brengen. Het resultaat daarvan ligt nu in de winkels en het is de vraag of ze het hoge niveau van destijds hebben weten te bereiken.

Bij het starten van de game heb je de eerste twijfels al wel te pakken. De menuschermen zijn ontzettend sober en nodigen verre van uit om aan de slag te gaan. Nu is het menu natuurlijk niet het belangrijkste in een game, maar het is wel prettig als het in ieder geval een beetje sfeer uitademt. Ook bij het aanmaken van je eigen speler valt op dat er maar weinig aandacht aan is geschonken. Je hebt de keus uit maar een paar verschillende gezichten en ook de te kiezen tenues spreken weinig tot de verbeelding.

Gelukkig blijkt de carrièremodus vervolgens wel leuk in elkaar te zitten. Men probeert het jaar van een professionele tennisspeler zoveel mogelijk na te bootsen, wat ervoor zorgt dat je keuzes zult moeten maken. Je zult niet elke maand een toernooi kunnen spelen en het is ook belangrijk om eens in de zoveel tijd te trainen of je rust te pakken. De toernooien heb je nodig om hogerop in het tennis-wereldje te komen en om zo tegen de groten der aarde aan te kunnen treden. Zeker bij de mannen valt op dat er aardig wat bekende namen tussen zitten, iets dat bij de dames helaas een stuk minder het geval is.

Tijdens het spelen verdien je ook ervaringspunten, waarmee je vaardigheden kunt ontgrendelen. Je kunt zelf kiezen welke daarvan bij jouw speelstijl passen en het zorgt ervoor dat je gecreëerde tennisser een eigen identiteit krijgt. Helaas merken we tijdens het spelen van wedstrijden helemaal niets van deze vaardigheden. Af en toe schiet er een kaartje omhoog dat een vaardigheid wordt ingezet, maar vervolgens veranderd er niets merkbaars. Een gemiste kans van de ontwikkelaars en het lijkt erop dat de ontwikkelaars te weinig tijd hebben gehad om hier iets goeds mee te doen. Het gevoel dat ons ook al bekroop bij het zien van de menu’s.

Tijdens het spelen van wedstrijden merk je wel dat er wat ervaring zit in het team van Breakpoint studio. De basisgameplay werkt prima en het tennissen zelf is erg leuk om te doen. Helaas komen hier ook weer verschillende slordigheden naar boven. Zo zul je regelmatig een bal missen die prima te halen is en zul je soms ook ballen raken die je eigenlijk niet had kunnen halen. Het vervelende daarbij is dat wanneer de game besluit dat een bal niet haalbaar is, je tennisser er ook niets voor zal doen. Geen sprong of uiterste poging om de bal nog terug te slaan, hij blijft gewoon dom met zijn armen naast zich staan.

Wat misschien nog wel kwalijker is, is de volslagen sfeerloze game die de ontwikkelaars hebben weten te creëren. Of je nu wint, verliest of een sensationele rally speelt, het publiek lijkt het allemaal niets te interesseren. Ook de commentator valt al vanaf de eerste minuut in herhaling en voegt helemaal niets toe. Het maakt dat het je uiteindelijk zelf ook niet zoveel meer kan schelen wat de uitkomst van je wedstrijden is en dat kan niet de bedoeling zijn in een sportspel.

Ook het ontbreken van multiplayer is iets dat de game geen goed doet. Kort voor de release werd deze modus geschrapt, omdat hij niet af was. Het maakt Tennis World Tour nog schraler dan het al is. Op dit moment is nog niet duidelijk wanneer we met de multiplayer aan de slag kunnen.

Uiteindelijk is Tennis World Tour een game die gewoon niet af is en dat is ontzettend zonde. Tijdens het spelen voel je dat er wel wat in de game zit, maar dat de ontwikkelaars gewoon niet de tijd hebben gekregen om het af te maken. Dat vinden wij erg kwalijk, aangezien het spel wel voor de volle mep in de winkels ligt. Wie weet is er nog het een en ander te verbeteren middels patches, maar voorlopig kun je Tennis World Tour beter in de schappen laten liggen.