Moss

Moss is een geweldig avontuur en een must-have voor alle VR-bezitters. De magische wereld van Moss en de schattige Quill blijven interessant. De game neemt je mee op een zoektocht waar je van zult genieten, ongeacht de soms wat onhandige besturing.

Moss is een avonturenspel voor VR, waarin je een muis bestuurt. Het was eerst een PSVR-exclusive, maar werd laatst onverwacht aangekondigd voor de HTC Vive en Oculus Rift. Het is een zittende Virtual Reality-ervaring in een magische wereld.

Moss

In Moss lees je een betoverd boek, waarin wordt verteld over een magisch, glazen object dat kracht geeft. Na een korte introductie, komt er een muisje genaamd Quill in beeld en die pakt het object. Vervolgens verschijn jij voor het kleine beestje, als de Lezer, en begeleidt haar in haar zoektocht. Quill is namelijk erg avontuurlijk en wilt de wereld ontdekken. Tijdens je reis kom je verschillende monsters en puzzels tegen die jouw reis bemoeilijken. Later blijkt ook nog eens haar oom ontvoerd te zijn, naar een duister kasteel. Quill twijfelt geen moment en gaat in het holst van de nacht op zoek naar haar oom.

Door middel van de touchpads bestuur je Quill. Je kunt haar laten rondlopen, springen en aanvallen. Ook kun je met je handen obstakels beïnvloeden zodat ze bij nieuwe gebieden kan. Deze combinatie van een personage besturen en zelf objecten verplaatsen is erg leuk. Zo heb je echt het idee dat je een klein wezentje begeleidt en helpt. Helaas werkt de besturing niet helemaal vlekkeloos, want door het geforceerde perspectief, en het feit dat je in een stoel zit, zie je soms niet helder of je een sprong kan halen of niet. Soms maak je een goede sprong maar niet helemaal in de juiste richting, waardoor je af gaat. Gelukkig hoef je nooit een groot deel opnieuw te doen, waardoor dit slechts een klein irritatiepuntje is.

De gameplay is in de kern erg simpel. Je bestuurt Quill, springt of valt aan en verplaatst objecten. De kracht zit vooral in de verhaalvertelling en de prachtige wereld. Juist door de simpliciteit van de besturing kan jouw aandacht volledig opgaan in de magie van het boek. Elke kamer stelt een pagina uit het boek voor en elk level is een nieuw hoofdstuk. Jij, als Lezer, krijgt een inkijkje in een verborgen wereld en wordt betrokken bij de onthulling van het verhaal. Het is als een spannend kinderboek, waar je stiekem zelf ook geïnteresseerd bent in hoe het afloopt.

De puzzels zijn niet erg uitgebreid, maar soms lastig genoeg dat je even stil moet staan en goed wilt kijken. In enkele gevallen zul je soms achter je oren krabben. Het spel heeft geen hint-systeem, waardoor vastzitten bij een puzzel erg frustrerend kan zijn. Echter zorgt dit wel voor een ‘eureka’-moment, zodra je er uiteindelijk toch achterkomt wat de oplossing is. De oplossingen variëren van extreem simpel tot best lastig. Bepaalde kamers hebben ook enigszins verborgen doorgangen waardoor wij soms, per ongeluk, tegen een muur liepen, maar daar bleek dan toch een pad te zijn. Een irritatiefactor die versterkt wordt door het geforceerde perspectief. Gelukkig gebruikt Moss deze tactiek erg weinig en vertrouwt het goed op jouw vermogen tot het oplossen van puzzels.

Het meeslepende verhaal is dus de sterke kracht van de game, in combinatie met de gemakkelijke gameplay. Het schattige muisje Quill is de aandachttrekker van het verhaal, want ondanks dat ze niks zegt, geeft ze wel high-fives en kun je haar aaien. Deze kleine interacties zorgen ervoor dat je opgeslokt wordt in het avontuur dat Moss heet. Naast de wat onhandige besturing of onlogische puzzels, die zelden een probleem zijn, is Moss verplichte kost voor iedere VR-bezitter die van avontuur en mooie verhalen houdt.