Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered

Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered is nog steeds even vermakelijk als negen jaar geleden, maar het mag de naam remaster eigenlijk niet krijgen. Het ziet er niet heel veel anders uit dan de versie uit 2009.

In 2009 verscheen de opvolger van Red Faction II, Red Faction: Guerilla. Het spel was ontwikkeld door Volition en werd uitgegeven door THQ. Hoewel het redelijk goed beoordeeld werd door verschillende online- en offline-media, was het nooit echt een heel erg groot succes. Negen jaar later wil THQ Nordic nogmaals proberen om deze game aan de man te brengen. Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered biedt dezelfde gameplay als toen, maar dan in een mooier jasje. Zou het nog de moeite waard zijn vandaag de dag?

Mijnwerker Alec Mason wil samen met zijn broer Dan een nieuw leven beginnen op Mars. Dan wordt echter aan het begin van het verhaal vermoord, wat het nodige roet in het eten gooit voor Alec. Ook blijkt dat zijn broer aangesloten zat bij Red Faction, een rebellenorganisatie die vecht tegen Earth Defence Force (EDF). Nu Dan dood is, zal Alec zijn rol in Red Faction over moeten nemen en de strijd aan moeten gaan met EDF. Het verhaal stelt niet zo heel veel voor, maar daar moet deze game het gelukkig ook niet van hebben.

In Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered is het de bedoeling dat je langzamerhand bezette gebieden weer weet de veroveren. Dit doe je door de verschillende opdrachten uit te voeren die op de map te vinden zijn. Het draait uiteindelijk altijd om één ding: slopen. Daarvoor heb je verschillende wapens en voertuigen tot je beschikking, maar de grote sloophamer steelt toch wel de show. Het voelt enorm bevredigend om een gebouw kort en klein te slaan met zo’n wapen.
De opdrachten die je moet uitvoeren, zijn verdeeld in verschillende moeilijkheidsniveau’s. De meest eenvoudige kun je uitvoeren zonder enig denkwerk, maar de moeilijkere zul je toch enigszins moeten voorbereiden. Dat maakt het wel een stuk uitdagender, maar op een gegeven moment worden de opdrachten toch wat repetitief; er zit namelijk niet superveel variatie in.

Qua gameplay is het nog steeds hetzelfde en helaas kunnen we datzelfde ook zeggen over het grafische gedeelte. Dat was nou precies waar deze editie het verschil had kunnen maken met de versie uit 2009. Natuurlijk is het allemaal wel iets beter geworden, maar het komt nog steeds niet in de buurt van spellen van deze generatie. Ook de bewegingen van de personages komen duidelijk uit de tijd van de PlayStation 3 en Xbox 360. Dat zorgt ervoor dat het niet heel aantrekkelijk wordt gemaakt voor nieuwkomers.

Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered is nog steeds even vermakelijk als negen jaar geleden, maar het is meer een heruitgave dan een echte remaster. Grafisch gezien is het niet veel beter dan de versie uit 2009 en dat is eigenlijk wel een gemiste kans. Hierdoor is het een stuk minder aantrekkelijk om het eens uit te proberen, mocht je het nog nooit hebben gespeeld. Ook het rijden in veel verschillende voertuigen en het kapotmaken van alles wat je tegenkomt, is vandaag de dag niet zo bijzonder meer.