Mega Man X Legacy Collection

Mega Man X Legacy Collection is een geweldige verzameling van een aantal van de beste games binnen deze populaire reeks. De toevoeging van allerlei extra's en X-Challenge zijn leuk, maar stelen niet de show.

Waar vorig jaar de Legacy Collections van de reguliere serie uitkwam, zijn nu twee collecties uitgekomen van de Mega Man X-serie. Deze review behandelt de eerste Mega Man X Legacy Collection. Deze eerste verzameling bevat de eerste vier spellen uit de serie; Mega Man X tot en met X4, de drie avonturen van de SNES en het eerste avontuur op de PlayStation.

Mega Man X Legacy Collection

Zodra we de game opstarten, is het een kwestie van de gewenste game kiezen en gaan. Elke game heeft een extra menu gekregen waarin je de visuele instellingen kunt aanpassen zoals de filter of achtergrond. Deze zorgen voor een nettere afwerking of juist de klassieke weergave met al zijn glorieuze pixels.

Elke Mega Man X-game is exact zoals deze ook was op de klassieke consoles. Daar is niets aan veranderd, waardoor onze review niet zozeer over de games zelf gaan, maar meer het complete pakketje. Van Mega Man X3 is de SNES-versie gebruikt, in plaats van de PlayStation- of Saturn-versie. Inhoudelijk spelen de spellen prima, al is er zeker een bepaalde vertraging aanwezig na het indrukken van de knoppen. Gelukkig is Capcom hiervan op de hoogte, want bij dergelijke platform-spellen, waar nauwkeurigheid cruciaal is, wekt dat de nodige frustratie op.

Mega Man X Legacy Collection

Naast de vier games, zijn er ook verschillende extra’s toegevoegd. Denk daarbij aan een verzameling met muziek, allerlei plaatjes en tekeningen van de games. Ook zijn de verschillende trailers van alle games te zien net als de speciale film ‘Day of Sigma’, die tot nu toe alleen bij het PSP-spel Maverick Hunter X zat. Echter steelt X-Challenge de show. In deze nieuwe modus kan Mega Man X het opnemen tegen twee eindbazen tegelijkertijd in een reeks uitdagingen.

Uiteindelijk is Mega Man X Legacy Collection best een degelijke verzameling voor de liefhebber, maar ook voor de nieuwkomer. De eerste vier Mega Man X-spellen zijn immers de betere van de acht. Waarom Capcom hier geen enkele game van heeft gemaakt, is ons onbekend. Zeker aangezien alle extra’s, op de specifieke plaatjes van de games na, hetzelfde zijn.