Runbow Deluxe Edition

Runbow Deluxe Edition is een kleurrijke platformer die vooral uitblinkt in de multiplayer; uitermate geschikt voor een avondje met vrienden. Mocht je geen vrienden hebben om de game mee te spelen, dan valt er helaas ook niet heel erg veel te beleven.

Runbow is het eerste spel uit de stal van 13AM Games en kwam in 2015 uit voor de Wii U. Later verscheen er nog een versie voor Windows, New Nintendo 3DS en Xbox One. Dit jaar waren dan ook eindelijk de PlayStation 4 en de Nintendo Switch aan de beurt. Het allermooiste is ook nog eens dat deze twee consoles niet de gewone versie krijgen, maar de Runbow Deluxe Edition die alle DLC bevat. Het leek ons in ieder geval een mooi moment om eens te kijken naar deze kleurrijke game.

runbow deluxe edition

Runbow is een platformer waarin je zo snel mogelijk het einde van het level moet zien te bereiken. Klinkt niet heel bijzonder hè? Nee dat klopt ook en daarom heeft de ontwikkelaar een bijzonder element toegevoegd: kleuren. Deze worden op verschillende manieren toegepast, maar het zorgt er in de kern voor dat bepaalde elementen wel of niet zichtbaar zijn. Zo heb je bijvoorbeeld verschillende platformen in beeld die rood, geel of groen zijn. Doordat de achtergrond ook groen wordt, zie je de groene platformen niet meer en kun je ze ook niet gebruiken. Maar het kan er ook juist voor zorgen dat een muur verdwijnt waardoor je verder kunt lopen. Het toevoegen van het kleurelement zorgt voor een bijzondere ervaring. Levels die vrij eenvoudig lijken, worden in een keer lastig. Het zet je soms echt aan het denken, iets dat platformers niet zo vaak doen.

runbow deluxe edition

Er zijn twee manieren waarop je Runbow kunt spelen: singleplayer en multiplayer. Maar als we echt heel eerlijk moeten zijn, is vooral de multiplayer erg leuk, en dan de modi waarin je tegen elkaar moet racen. Dit zorgt voor een extra stukje spanning die je bij de singeplayer gewoon mist. En dat is dan ook gelijk het grootste minpunt van deze game, je hebt gewoon een groep mensen nodig. Indien je het spel alleen speelt, is er wel een grote hoeveelheid aan levels. Maar eerlijk gezegd heb je het na een tiental levels wel gezien, zeker wanneer de moeilijkheidsgraad omhoog gaat en het frustrerend begint te worden.

Runbow Deluxe Edition is de meest complete uitgave van de game die je kunt krijgen. Het bevat enorm veel levels om samen en alleen te spelen. Helaas is het vooral leuk met een groep mensen en dat maakt het lastig om deze game aan iedereen aan te bevelen.