Doorgaan naar artikel
My Friend Pedro
Stefan Manenschijn
Stefan Manenschijn
Profiel

Conclusie

My Friend Pedro was een grote verrassing tijdens ons bezoek aan Gamescom. De spectaculaire en gewelddadige gameplay toverde een grote lach op ons gezicht en we kunnen niet wachten tot we begin 2019 weer met de game aan de slag kunnen.

Een van de leukste stands in het persgedeelte van Gamescom is die van Devolver. Waar de meeste uitgevers kiezen voor een chique uitstraling, kiest de indie-uitgever ervoor om een soort kampeerplek te organiseren waar lekker relaxed gegamed kan worden. Wij ploften met ontwikkelaar Victor Ågren op een comfortabele bank en mochten samen met hem een half uurtje aan de slag met My Friend Pedro, een van onze verrassingen van de beurs.

De game is een zogeheten side-scroller, maar wel met een flink gewelddadige inslag. Dit wordt daarbij bijzonder stijlvol weergegeven. Ågren geeft ook aan dat films als The Matrix en games als Max Payne een enorme inspiratiebron waren. Als we vragen naar het verhaal, begint hij voorzichtig te lachen. Er is wel een soort van verhaal, maar dat is flinterdun en vooral niet waar de game om draait. Dat is namelijk gewelddadig veel plezier hebben.

My Friend Pedro

Dat blijkt ook meteen wanneer we de controller in onze handen gedrukt krijgen. My Friend Pedro laat zich eenvoudig besturen en het duurt niet lang voordat je hordes tegenstanders in een vloeiende beweging naar de eeuwige jachtvelden stuurt. Niets is hierbij te gek: je kunt pannen in de lucht gooien om vervolgens door middel van afketsende kogels de verdieping boven je even netjes op te ruimen. Ook is het mogelijk om met lichaamsdelen van een van je slachtoffers een volgend slachtoffer uit te schakelen. Het is grof en niet bepaald realistisch, maar wat hebben we ongelofelijk gelachen in de tijd die we met de game spendeerden.

Voor de afwisseling speelden we daarnaast nog een boss-level die draaide om een auto-achtervolging, waarin we werden achtervolgd door een kwaadaardige ijsjesverkoper, wiens restaurant je even daarvoor in puin hebt geschoten. Ook liet Victor nog een level zien waarin we op een skateboard konden rondrijden, dat vanzelfsprekend ook als wapen werd ingezet.

My Friend Pedro was een van de leukste games die wij speelden tijdens ons bezoek aan Gamescom en we kunnen dan ook niet wachten, totdat we begin 2019 met het uiteindelijke resultaat aan de gang kunnen.